Vi har bakat piroger idag

Publicerad 2009-08-02 18:32:01 i Allmänt,

eller egentligen heter det Libabrödspizzor enligt receptet som jag hittade i en bok som heter Orientaliskt från exlibris förlag.. 


Till åtta stycken små piroger/pizzor så gör du degen såhär..  Ett halvt paket jäst löses i 1 o en halv deciliter ljummet vatten med en nypa socker..1 matsked olja o 2 matskedar naturell yougurt rörs ned samt salt..står ingen mängd salt så jag slängde i nån nypa men det hade behövts mer kände jag efteråt..7 o en halv deciliter mjöl blandas i o av detta så tillverkas en smidig deg som får jäsa varmt en timma..

Fyllningen som du naturligtvis kan göra innan eller under tiden degen jäser ska bestå av köttfärs som bas o sen precis vad som faller var o en i smaken..jag hackade lök, vitlök o champinjoner..kryddade med soja, buljong, svartpeppar, balsamvinäger o ketchup..


Själva pinnen från en kavel e precis perfekt o kavla ut bottnarna med..forma en avlång bulle o kavla sen ut den åt båda hållen..mjöla både "kaveln" o degen ordentligt..

Bred på fyllningen o rulla upp kanterna runt om så det bildar en avlång pirog 

Toppa med riven ost eller fetaosttärningar eller låt den vara utan..vilket som e gott

Grädda i 225 grader i ca 20 minuter..låt pizzorna svalna under ett lager av först bakplåtspapper sen en vanlig ica-kasse o sen  flera stycken kökshanddukar..annars blir de stenhårda i degkanten runt om...




Postat av: Lasse

Publicerad 2009-08-02 18:39:22

MUMS.....o du bjöd inte på mej.....

Postat av: Janne Robin Hood

Publicerad 2009-08-02 19:53:57

Åh vad gott det ser ut, jag blir alltid hungrig - och dina underbara bilder nedan - du kan gå glas, växter, mat att se bedårande ut!



Sköt om sig!

Kraam

Postat av: Christa

Publicerad 2009-08-02 20:22:50

Ahaa hon är en sån bagare!! SOM mamma då, inte följer hon heller recept. HM hoppas dock att få den! hihii Åh nu blev jag sugen på det där! Vad gott det ser ut! Hahahha en bra kväll! halit sinulle myös!

Postat av: Kusinen

Publicerad 2009-08-02 20:23:19

De var riktigt goda....de har du inte gjort för sista gången...:)

Postat av: Ingrid

Publicerad 2009-08-02 20:35:59

Mmmm det såg mumsigt ut!! Tur jag precis ätit. Och fina fynd igår, har inte blivit ett enda loppisbesök här i sommar av förklarliga själ... Kram

Postat av: Linda

Publicerad 2009-08-02 22:37:50

Hej vännen!! De såg ju supermumsiga ut... Får jag ta o prova... Nu ikväll har jag tagit det lugnt för kroppen kom i kapp mig... Hoppas farbror doktorn är snäll imorrn.. Stora kramar från Linda

Postat av: Maria

Publicerad 2009-08-03 07:21:39

Guuud så gott det där såg ut!! Jag har DRÖMT om pizza länge nu. Hur ska man bära sig åt för att pressa ur bästa damen en par tre stycken på hemleverans? :)



Kram!!

Postat av: Maria

Publicerad 2009-08-03 11:00:18

Inget att tacka för...kalla det kvinnlig intuition men jag tror att du förtjänat ala snälla saker många gånger om. :)

Gällande osten så är det en av mina svagheter - var nog råtta i ett tidigare liv - så jag tar en av varje av de MED ost!! ;)

Gällande vår samlande vän så kan jag förstå då det är mycket glas som är fantastiskt vackert - men hjälp så utrymmeskrävande. Funkar inte hemma hos mig...surar :)



Stor kram!!

Postat av: linn

Publicerad 2009-08-04 16:44:35

ser gott ut:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej