Återblick till Lappland..

Publicerad 2009-09-17 16:42:52 i Allmänt,

Under resan i Lappland så fotograferade engelsson naturligtvis massor..o allt..långtifrån allt har jag visat er..så  nu tänkte jag ta med er till Malmberget..Gellivares syskonsamhälle..de ligger sida vid sida under fjället..  I Malmberget regerar gruvdriften.. O det märks överallt..vi for runt en dag i Malmberget o tog en massa bilder..här lite av dem
I Malmberget finns som sagt både nutida o dåtida spår av gruvdriften..o detta kan man nog se som ett monument från fornstora dagar.. Disponentvillan som en gång hyste överste C O Bergman. Idag så finns planer på att flytta
hela villan samt alla andra byggnader i samma område..  Malmberget e ju ett gruvsamhälle med en gruva i full drift så ständigt o jämt måste byggnader flytta på sig där malmådern slingrar fram..
Rucklig o förfallen men ändå så ståtlig så minner den om lyckliga dagar
Den tronar stolt uppe på en kulle med vid utsikt över Malmberget
Ett annat monument över den gamla tiden e Kåkstaden..en samling kåkar byggda i samma stil som det gamla Malmberget...
Såhär levde o bodde de..de som först bebyggde o bebodde Malmivaara eller Malmberget o började bryta malmen
För att få upp malmen ur gruvan användes ett snillrikt maskineri som kallades Kaptensspelet o idag står kvar övergivet men som ett ståtligt o fascinerande minne över den tiden


Postat av: Amanda

Publicerad 2009-09-17 16:53:51

Verkligen underbara bilder du har tagit. Jag tror aldrig jag har varit där själv. Men det ska jag absolut göra någon gång sen när Ludwig blir äldre. Ta en tur upp i norr.

Kram

Postat av: Ännelaij

Publicerad 2009-09-17 17:13:09

wow

Vilka läckra bilder.

Synd att disponentvillan har hunnit förfalla så.

Den var ju fin och hade ju kunnat vara jättefin nu.

Vilken skatt.

Gamla skyltar är ju jätteintressant också.

Kul att se dina bilder!

kram

Postat av: Ingrid

Publicerad 2009-09-17 18:17:40

vilka härliga hus, så synd att de börjar föefalla. Nästan kliar i fingrana få gå dit o göra en make over..

Postat av: Cecilia

Publicerad 2009-09-17 18:27:48

Vilka spännande miljöer! Rena Vilda Västern fast kallare.Tänk vad lite vi här i södern vet om livet i norr...

Postat av: LapinPimu som längtar hem

Publicerad 2009-09-17 18:55:51

Finfina bilder finaste Engelsson.. som alltid.



Isot halit!!

Postat av: Christa

Publicerad 2009-09-17 19:40:12

Terve! Nyt Christa on sitten takaisin! Huh! GUD är du fotograf eller??? du tar så underbara bilder. huset är ju rena drömmen om det vore lite fixat! Härligt! Vi hörs mera kram

Postat av: Katta

Publicerad 2009-09-17 21:06:08

Sv:Haha nä alltså det var ju hon som först fann den där videon och jag vaknade till musiken av den och kikade med ett halvt öga från sängen, sen var jag tvungen att titta på den ordentligare när jag vaknade till liv. Och då började mina tankar på mitt framtida bröllop att spinna. Ett bröllop som jag har planerat och fantiserat ihop i många herrans år. Alla små tjejer och unga flickor har väl drömt om sitt bröllop en längre tid? Vi ska inte förlova oss eller gifta oss inom snar framtid. Sker det så informerar vi ju alla på bloggarna. Och vissa bloggläsare får kanske en inbjudan med. Kram

Postat av: Katta

Publicerad 2009-09-17 21:40:27

sv:Det är bara bra.. Inte alltid jag hinner sitta vid datorn dock då vi har bara en kram

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-09-17 21:43:27

Åhhh lite ruskigt!

Spökar nog rejält där :(



Jahha du ! När ska man lära sig ???'

Eller när sa kroppen bli lite mera rak i sitt sätt att vara ?

Ibland kan man gör allt och ite till (inte ofta)

Ibland räcker att andas ???

Fattasr inte detta och INTE vill jag nog heller för minnet är så KORT :))

Skulle bara glömma BORT :))



Kram Jenny

Postat av: Katta

Publicerad 2009-09-17 21:46:44

Mmm jag vet att det är olika lekar i olika delar av landet och många lekar kommer tillbaka eller har funnits i generationer. Men dessa lekar har jag tagit från en lekbok så de är inte typiskt "stockholmska". ingen fara angående namnet, du får skriva hälsa M eller älsk eller dylikt. Kram kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej