engelsson filosoferar

Publicerad 2009-09-21 09:46:58 i Allmänt,

lite runt detta med TONÅRINGAR..efter att ha läst hos goa Sirpa på   http://puffeltufflan.wordpress.com/ om hennes problem med sömnig tonåring så minns jag mina egna bataljer..
Ställningen på ätteläggsfronten för nuvarande e två utflyttade o ute i livet, en delvis boende hemma o delvis hos pojkvännen o en hemma på heltid..
O medan jag funderar runt på detta med tonåringar så kan jag konstatera att jag upplevt två olika sorters sådana.. Den ena sorten e den dramatiska varianten..dörrar brakar igen o det argumenteras högljutt o protesteras mot allt precis allt..dramatiken e med andra ord på högvarv hele tiden.. Den andra sorten glider drömskt genom tillvaron o ler överseende mot sin hysteriska morsa som desperat försöker göra dem uppmärksam på sin existens...
Den första sorten går att fås o göra ett o annat nödvändigt o tråkigt hushållsarbete..fast under högljudda protester o stön o stånk.. Den andra sorten e mycket lurigare o tröttar ut en totalt..det gååår INTE  o stressa eller pressa dem o göra något..inte ens reta upp dem så de gör det av ren ilska eller för o bevisa något..needå lugnt o stillsamt glider de undan alla mamma-knepen
Å andra sidan så ser man dem sällan..de ilskna tonåringarna umgås man intensivt med jajamen..de hörs o syns o märks..de andra får man gå skallgång efter i hemmet med jämna mellanrum..
Ett perfekt exempel på den andra sortens tonåring e som sagt min yngsta dotter...hon glider okring här med ett ljuvt småleende o skakar på huvudet åt sin knäppa morsa som gudbevars kommit på den tokiga iden att hon fortfarande behöver fostras av en fast modershand..
Hon har precis som alla andra varit ordentligt förkyld i en hel vecka..måndagen därpå så lyckades hon få stanna hemma eftersom jag inte var riktigt säker på om jag blev lurad eller inte..hon var blek om nosen fortfarande.. Nåväl på kvällen hade jag morskat till mig o kallar det lilla barnet till mig..stålsätter mig o spänner blicken i henne o deklarerar fast o bestämt att..
-I morgon  e det fröken som larvar sig till skolan o jag tål inget tjaffs minsann..  Varvid lilla damen tittar överseende på mig o ler ljuvt o säger...
-Men mamma... JAG tjaffsar inte..sedan glider hon åter sin väg medan jag tyst muttrar..Nee du tjaffsar inte men jag önskar du gjorde..för dunder o brak o vilda protester klarar jag av men detta????
Så tonåringar finns det två sorter av ..åtminstone har engelsson fått dem i två olika upplagor..jajamen
En mix av mina o sambons skogsbilder


Postat av: Ännelaij

Publicerad 2009-09-21 12:18:19

Ja, tonåringar kan verkligen vara olika.

Jag har också fått bägge sorterna.

Jisses..vad märkligt.



Magiska bilder..trolsk känsla.

:)



Kram

Postat av: Cicki

Publicerad 2009-09-21 12:52:54

Nu är tack och lov den tiden över. Jag fick tonåringar i två omgångar. Först mina egna där det var en av varje sort. När jag sedan träffade sambon så fick jag hux flux tre tonåringar till. Jag som trodde jag lämnat sådan bakom mig. Nåja, en av de tre bodde inte hos oss. De andra två var bägge av den dramatiska sorten med gap och skrik och smäll i dörrar.

Postat av: Bibban

Publicerad 2009-09-21 13:29:04

Jominsann nog är det så alltid, jag har åxå en av vart..men goa e dom på var sitt sätt...Den där sambon som bor med engelssson..han kan fota han, vilka härliga gröna sköna bilder:)

Kram Bibban

Postat av: Linda

Publicerad 2009-09-21 22:47:15

Hahaha... detta var skojsigt att läsa!! Fundilerar på vilken sort mina blir?? Nora kommer GARANTERAT bli den högljudda sorten... jespher blir nog den tysta och stillsamma sorten.. Emma vete katten... hihi! Dina ungar verkar underbara! Kramar från Linda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej