engelsson känner sig kluven

Publicerad 2009-09-09 10:27:56 i Allmänt,

ja jag känner mig som dragen åt två håll..hårt.. Hemma i Blekinge finns mina nära o kära som jag längtar vansinnigt efter..här finns Lappland som får ett hårdare o hårdare grepp om arme engelsson för varje dag som går.. Naturen här har ett sätt attt kalla människan till sig som jag hade glömt..Lapplands trollkraft säger vi i  Finland o det stämmer..
Det e så överjordiskt vackert mitt i sin karghet så slösande vackert i sin fattigdom..
Det e här engelsson hör hemma..för varje dag växer sig rötterna starkare ner i den lappländska jordmånen för varje timme e jag mer hemma..för varje minut ökar vissheten att jag ett ett barn av Lappland.. När jag stegar runt här i skogar o vid myrar hittar mina fötter fäste, allt blir så enkelt o självklart..
Så nu brinner det i knutarna o få mig härifrån så jag inte rymmer till skogs lagom tills att planet ska lyfta.
Bilderna får tala för sig själv


Postat av: Ännelaij

Publicerad 2009-09-09 10:34:30

Väldigt vackra bilder!

Själv längtar jag inte alls tillbaka.

Dock är den klara, kyliga härliga höstluften skön.

Även kan vintern vara vacker om än kall.



Men..mnjae..flytta tillbaka?

Nej, det vill jag verkligen inte.



Du har iaf skrivit fint och målande om lappland.

Och bilderna de är helt fantastiska!

Jag njuter.

kram

Postat av: LapinPimu som längtar hem nu.....

Publicerad 2009-09-09 12:48:18

"Kotimaa kun taakse jäi, mietin hiljaa mielessäin, Mitä siitä kertoisin, kysyjille vastaisin. Kertoisinko köyhyyden, laudat eessä ovien?

Tai sen kaiken rikkauden?

Kunnes tiesin vastauksen.



Sininen on taivas, siniset on silmänsä sen.

Siniset on järvet, sinisyyttä heijastaen.

Valkoinen on hanki, valkoiset on yöt kesien. Valkoiset on pilvet, lampaat nuo taivaan sinisen.



Juuret kasvoi maahan sen, kylmän sekä routaisen. Lämmön tunsin kuitenkin lujuudessa graniitin.

Hiljaa kuusten kuiske soi, terveisensä tuuli toi. Sininen ja valkoinen värit ovat vapauden."



// Jukka Kuoppamäki



Buäää, jag vill hem ju!!

Vackra bilder som vanligt..



Isot Halit!!

Postat av: Kusinen

Publicerad 2009-09-09 13:01:54

Kom nu hem lilla lapplandstroll!!

Jag behöver en promenadkompis, inget kul att gå själv ju...:(

Kram

Postat av: Cina

Publicerad 2009-09-09 13:22:19

Visst är det väl så att där rötterna en gång fanns, där finns det en speciell dragningskraft som märks mer eller mindre genom livet.

Er resa verkar ju sannerligen ha varit lyckad! Fina bilder bjuder du på som vanligt. Alltid lika härliga att titta på!

Mina rötter finns i Småland, jag känner igen din känsla när jag är där....

Kram!

Postat av: Speja

Publicerad 2009-09-09 14:13:19

Är du uppväxt i Lappland? För platsen där man tillbringade sin barndom släpper nog aldrig sitt tag. Själv är jag småländska och hopplöst betagen i steniga ängar, insjöar och skog...

Postat av: Ingrid

Publicerad 2009-09-09 17:01:44

Tror nog att ju äldre man blir drar suget efter ens barndom o uppväxtplats. Ens rötter är starka varken man vill eller inte. Kram

Postat av: Bibban

Publicerad 2009-09-09 19:02:35

Du milde gode gud vilka härliga bilder, jag bläddrar fram och tillbaka...mmmmm vackert

Kram Bibban

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-09 20:30:21

Hej! TACK VÄNNEN!!!! SÅ kul att veta vad dom heter och vart dom är gjorda ! TACK. I LOOOVE Lappland, vilka naturbilder du bjuder på! ÅHHH det är så fint!!Ha det bra vi hörs mera kram

Postat av: Christa

Publicerad 2009-09-09 20:30:45

Hej! TACK VÄNNEN!!!! SÅ kul att veta vad dom heter och vart dom är gjorda ! TACK. I LOOOVE Lappland, vilka naturbilder du bjuder på! ÅHHH det är så fint!!Ha det bra vi hörs mera kram

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-09-09 23:42:20

Vilka fantastiska foton!!!!



Blev alldeles till mig av alla höstiga bilder.=)



Kram Jenny

Postat av: Kashaya

Publicerad 2009-09-10 01:58:50

Vilka otroligt vackra bilder.

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2009-09-10 06:44:15

Morning! Här behövs inga ord...sååå vackra foton!

Förstår din känsla...hemma är alltid hemma. Men du bor i vackra Blekinge! Det bästa av två världar har du!

Kramen!

Ragnvi

Postat av: Maria

Publicerad 2009-09-10 07:32:03

Ååååh, hon har lyckats med kameran igen ser jag. Jag vet så väl hur det känns!! Usch, nu längtar jag sådär igen!!

Gällande klädseln så är du säkerligen urtjusig vilket som och renarna har hittills aldrig brytt sig om min outfit så - DÅ SÅ!! :)))



Stor kram!!

Postat av: Christa

Publicerad 2009-09-10 07:41:08

Hej! Tror du att det går bra på måndag?? jag törs inte hoppas så mycket! MEN det går som det går! Hihi kram

Postat av: Christa

Publicerad 2009-09-10 16:17:38

Kiitos peukuista rakas ystävä nyt varmaan saan sen työpaikan hihi halit

Postat av: Mormormu

Publicerad 2009-09-10 18:08:16

Fick akut längtan till fjälltrakter! Ungarna åker till Vemdalen (inte riktigt min typ av fjäll... föredrar Jämtland & Lappland) kommer att vara avis hela helgen. Och hösten! Vackert!

Postat av: Katta

Publicerad 2009-09-11 07:17:20

Sv:Mm jag har insett det nu att man visst inte kan limma på telefoner hehe men jag fick lära mig den hårda vägen. Mmm vi lär ju hitta på vad som skall placeras i det utrymmet, men just nu står det still i skallen. Du får komma över på middag när allt är klart. Vi kommer ju ha bäddsoffa i vardagsrummet och allt ju kram

Postat av: Katta

Publicerad 2009-09-11 07:25:21

sv:Jo jag vet, men jag är ju inte ens bra på att städa om jag har mina givna dagar :( Kram

Postat av: rantalicious

Publicerad 2009-09-11 08:35:43

Hej hej! HUr länge ska du befinna dig där uppe i lappmarkena?? Kram



Ps: Hihi, snart går flyttlasset =)

Postat av: Pia

Publicerad 2009-09-11 08:43:34

God Fredagsmorgon!

Näe det behövs verkligen inga ord!



Underbarat!



Kram Pia

Postat av: malin

Publicerad 2009-09-11 21:22:51

vad avundsjuk jag blir!Ser så härligt ut! Vi får vällan flytta upp allesammans :) kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej