engelsson har varit ute o farit..

Publicerad 2010-04-23 12:37:56 i Allmänt,

i Blekingebygderna..vi har en runda på småvägarna vi brukar ta med jämna mellanrum..  O det roliga med dessa bygder e ju att man kan trava runt i en litterär gigants små barfotaspår..nämligen Harry Martinsons.. I dessa  trakter föddes o levde han.. Här gick han i skola o levde sina barndomsår som sockenbarn..utackorderad åt den som krävde minst ersättning.. detta kan ni läsa om i  Nässlorna blomma (1935) och  Vägen ut (1936).
Harry Martinsson
Bilden nedan e tagen vid en liten björkskog invid Näbbeboda skola där han gick.

Utsikt över en sjö i Martinssons trakter.


Postat av: Sirpa

Publicerad 2010-04-23 15:53:35

Hej Gumman!



Helt fantastiska bilder...

Blir så glad av dom...

Känner mig nog också mindre halsflussig också

Kanske jag ska sitta här några timmar så blir jag frisk tills i morgon.. =)



Isot halit

Postat av: Ingmarie

Publicerad 2010-04-23 18:49:59

Du denna Harry Martinsson går verkligen inte av för hackor....han var STOR,kanske STÖRST!

Men va bra då vet jag varför jag tog till kniven....Du var ju på bloggsiesta!



Kramen till dig från mig!

Postat av: Christa

Publicerad 2010-04-24 08:44:12

Men visst är det väl konstigt att det gäller bara vissa bloggar och inte alla. Hm skumt. ha en fin lördag kram

Postat av: Ninni

Publicerad 2010-04-25 08:59:50

Vilka fina bilder!!



Ha en jättebra dag, kramen

Postat av: Katta

Publicerad 2010-04-25 11:12:59

Sv:Haha ja eller hur? Men de flesta skumma drömmarna kommer ju närmre en fullmåne vi kommer.

Postat av: Paula

Publicerad 2010-04-27 12:24:10

Snygga kompositioner du gör med dina foton, mycket stilfullt! Förstår att du har mycket att stå i, både flytt och odlingssäsong samtidigt, det borde väl räcka med det ena...

Förra året var vi ute på premiärtur med vår nyinköpta gamla husvagn just i dessa dagar, i år har vi inte haft en tanke på några utflykter, det är alldeles för kallt ännu. Men snart börjar nog murkelletningen, kompisen i Sörmland plockar för fullt! Vi får väl vänta en månad till skulle jag tippa.

Ha det gott bland krukor, fröer och flyttkartonger

Kommentera inlägget här
Publiceras ej