Regnar o stormar gör det...

Publicerad 2010-08-24 10:00:36 i Allmänt,

Ja det e inte måttliga mängder vi fått sista dygnet..  Igår kväll så kurade vi inomhus o lyssnade på smattret mot taket o vinden som ven runt knutarna..o det kändes verkligen som om hösten tagit grepp om Blekinge nu..  Idag så har det regnat hela morgonen..blåsten ruskar om i björkarna utanför fönstret o virvlar runt en massa löv.
En sån attans tur att vi varit till skogs både i helgen o igår eftermiddag..
Blåklockorna blommar fortfarande så vackert..visst e det något speciellt med dessa spröda små klockor..jag förväntar mig alltid att få höra dem klinga till;)
En liten riska?? eller nåt. Jag har en dröm att våga plocka riskor o kremlor..varendaste säsong så brukar jag försöka lära mig en ny svampsort..o riskorna o kremlorna sneglar jag på år efter år..  Min älskade far plockade glatt av dessa.. kokade av pepparriskor o saltade sedan i stora glasburkar..ooo vad det var gott
En??????? Ja vad e det för något?? Inget engelsson tordes plocka i allefall denna skumma svagt lila svamp..Paula Hjääälp
O sen dessa kantareller som tycks kanta vår väg vart vi än vandrar denna höst.. Aldrig förr har vi hittat så många som i år.. Här käre svärsonen i full fart o plocka dem..
Denna mastodont hittade han stående i eget majestät mitt i en tuva..inte en endaste kamrat hade den
Karl-Johan finns det relativt gott om..inga mängder än men de finns om man ids söka..
O här en norrlänning som räds varken fan eller regnet.. Käre sambon drog resolut på sig regnstället o travade ut ur bilen medan engelsson fegt kurade i bilen..
Sen tänkte engelsson visa en bild på något som stavas L I V S K V A L I T E T ..för min del..
En korg med hemmaodlade grönsaker o rotfrukter..
O nu ska jag försöka sätta mig vid symaskinen en stund..en sådär fem minuter går bra sen måste jag upp ur stolen..jäkla värk..  Ha en bra dag där ute i landet var ni nu befinner er..


Postat av: Paula

Publicerad 2010-08-24 10:52:31

Den lilla bruna, på det underbara fotot, kan vara lite vad som. För lite info... Kolla på Svampguiden.se Men om det är en pepparriska så blir den jättegod ordentligt avkokt och inlagd i ättikslag.

Den lila svampen är en av spindelskivlingarna. De finns flera lilagråa av dem. Många är riktigt giftiga bland dem, så de får stå kvar.Alldeles avis på dina kantareller och kallar. Här finns inga eller så är larverna där före.

Men jag ger inte upp, kommer kylan så försvinner larverna.

Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2010-08-24 11:51:58

Sicken härlig skog att vandra i, och att plocka svamp i...

Själv är jag dålig på svampsorter, men äter gärna, speciellt kantareller förstås!



Ha en bra tisdag Engelsson ;-)

Postat av: AprilSus

Publicerad 2010-08-24 12:36:42

Vilka härliga bilder! Jag som inte kommer ut i skogen någon gång tack vare regn och envis förkylning kan nu njuta av din skogtur istället. Jag hade gjort som du, satt mig i bilen när regnet kom. ;)



Vilken härlig korg med livskvalitet! Ha en fin dag. Kram!

Postat av: Christa

Publicerad 2010-08-24 18:24:50

Å jag vill också till svampskogen! JU. hm. Du här blåser det också! Blåsten har tagit sönder min spaljé Grrr. Den är av! Inte kul nu måste jag köpa en ny. Hoppas du inte blåser bort med hus och allt nu då! Ha en fin kväll kram

Postat av: Tussan

Publicerad 2010-08-24 20:39:46

Hej Nice Jätte fina gooa bilder du satt in kram

Postat av: Ala

Publicerad 2010-08-27 03:11:21

Så härligt att plocka svamp, jag önska att jag också var skogsmänniska, mer naturvan eller friluftsmänniska :d

Postat av: Anita Brännström

Publicerad 2010-08-27 17:21:00

Hej

Såg att du varit in till mig och kikat på svamptorken. Den är en gudagåva. jag som plockar så mycket. även de gula kantarellerna, vilket det skrivs i böcker att man inte ska göra. Jag tycker de blir bättre konsistens och mindre fadd i smaken som torkade.

Vill kommentera ditt inlägg här. Akta dig för de lila svamparna.

Kremlor är en av mina favoriter. Lär dej att plocka de enklaste,som de gula och brunröda.Tugga lite av en skiva,längst fram i munnen. Är den stark i smak och bränner ordentligt på tungan, ska du inte äta den.Att det bränner lite grann gör inget.Plocka inte de klarröda.

Måste rosa dig för dina fina bilder också.

Ha det bra.

Anita från Umeå

Kommentera inlägget här
Publiceras ej