I ett hus vid skogens slut..

Publicerad 2010-09-07 18:57:29 i Allmänt,

liten tomte kikar ut..minns ni??  O .......idag så hittade engelsson HUSET..ja det måste varit detta huset som nämns i visan..
Något så underbart charmigt har jag sällan sett..vilken lycka det måste vara att äga detta lilla hus..
O sen äntligen äntligen hittade engelsson stolta fjällskivlingar..något av det godaste i svampväg som finns.. Ja eller i ärlighetens namn..engelsson hittade en misshandlad fjällskivling som någon kickat till..o käre sambon fyndade resten.. Stolt fjällskivling kan ni steka eller panera... smaken påminner lite om hasselnöt o de unga exemplaren påstås kunna användas som råkost..inget engelsson nånsin provat..men smaskar dock alltid i sig den lilla lösa ringen som finns på foten..
Denna svampen ska ni absolut kika efter..men snälla ni kom ihåg att  fjällskivlingar kan förväxlas med flugsvampar..e ni det minsta osäkra låt dem för jösse namn stå kvar.. Det finns en enkel regel för att slippa livsfarliga misstag o det e att
Flugsvamparnas hatt har LJUSA fjäll på mörk botten 
Stolt fjällskivling har MÖRKA fjäll på ljus botten
Så lär er svamparna genom att leta bilder på nätet eller bläddra i svampböcker..eller trava ut i skogen med en svampkunnig vän..chansa aldrig..aldrig..aldrig
Då e det lättare med den här gynnaren.,.vem känner väl inte igen den röda flugsvampen..


Postat av: Ingrid

Publicerad 2010-09-07 20:37:36

Oj oj oj vilka svampar!! Är dålig på att pröva andra sorter än kantareller. själv tänker jag på sagen där de släpade upp kossan på taket.. för fina betesmöjligheter finns ju!!

Postat av: Bibban

Publicerad 2010-09-07 20:59:30

Vilka härliga svampar och vilket gulligt litet hus, man kan ju ana dom små nissarna vid husknuten;)

Kram

Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2010-09-07 23:00:27

Tänk att du har hittat DEN stugan!!

Kan du leta rätt på Rödluvans, Hans & Gretas och några andra också!?

Häftigt!!!



Kram vännen ;-)

Postat av: Sirpa som vil bo i ett sagohus =)

Publicerad 2010-09-07 23:52:03

Helt underbart litet sagohus...

Där vill jag bo...



Underbara bilder som vanligt...

Du får göra en almanacka i år igen..haha

Ja för nästa år...

Välj ut bilder.. Huset måste var med =)

Sen 11 st av dina fantastiska andra bilder...

Givetvis betalar jag.. Ingen snack om saken.



Älskade vännen..

Är så glad över boken som är på väg till mig..

Ängeln på sjunde trappsteget är en av dom bästa böckerna jag har läst..

Kände sorg över att den tog slut..

och har sällan om aldrig haft en sådan känsla..

Blev glad att det finns en fortsättning..

Längtar så att få läsa den...



Jag ska packa ner bokhyllan hemma..

Det är för trångt. Jag vill ha ytor...

Har ju en massa braiga böcker..

ska skriva ner titlarna så får du kolla om du har läst..

Så skickar jag dom till dig..

Annars så ligger dom bara i en låda och det är skam på bra böcker..



Nu blir det lopplådan!!



Tack för att du är du!



Isot Lämpimät halit sinulle!

Postat av: AprilSus

Publicerad 2010-09-07 23:59:29

Det är den sötaste lilla stuga jag någonsin sett... Vilket tak! Helt underbart mysigt. Trodde de bara fanns i sagorna, eller har du kanske varit ute i en sagoskog? Även svamparna ser ju sagolika ut. ;)

Postat av: Paula

Publicerad 2010-09-09 23:17:20

Vilken härlig stuga!

Visst kan man missta sig på röd flugsvamp också, prickarna ramlar ofta av. Då har den samma färg som Guldkremlan. En av mina nya favoriter. Man får vända och kolla efter strumpa och ring, finns de där är det en flugsvamp.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej