engelsson har vårkänslor..

Publicerad 2011-04-10 10:19:28 i Allmänt,

ja det sjunger i dur i hele kroppen..solen har gassat o lyst helgen igenom..o det e faktiskt vår nu..på riktigt..
I trädgården så tittar det upp mer o mer små plantor för varje dag o allt växer så det knakar i bladverken..
I mitt kryddland e det full aktivitet o jag älskar o stå o se på de små kämparna..  I går stod jag där igen när Zac kommer uttassande i bara pyjamasen o undrar om mummi behöver nån hjälp..  O det behövde jag ju så han klär raskt på sig o kommer ut..  O vi hittade små trädgårdsvallmoplantor som var på villovägar som vi krävde upp o planterade i en stor kruka..  Vi gjorde iordning en odlingslåda o satte lök..en massa lök..o Zac hade ett himska besvär med o se till att de kom i jorden med rumpan först..
Sen kikade vi lite efter insektskompisar men hittade inte så många mer än rysligt långa daggmaskar..som vi lät bo kvar i lådorna o göra nytta..
Lite senare när Zac tröttnat o travat in så hittade jag denna..så snart kan vi nog gå på insektssafari igen Zac o jag..
Det var underbart skönt att sitta i trädgården med en kaffekopp o bara finnas till..  En massa blommor finns att fota ..ja mest vårlökar då ju som krokus o Scilla o snödroppe..tulpanerna e på gång o slår nog snart ut..
Käre sambons älskade hallonplantor har vaknat.. Ja dessa hallonplantor en en historia för sig..  Medan vi bodde i kollektivet o hade hunden boende hos oss så gick sambon ofta en promenad längs ån med honom..
En dag kommer han hem o e lite fundersam..Vet du sa han,,det växer jättestora hallon nere vid ån..  Ja ja sa vi,,vildhallonen här nere i söder kan bli stora..  Sambon e ju från Gällivare o därikring blir inte hallonen stora nej..
Nästa dag kommer han igen o påpekar att de e allt väldigt stora de där hallonen..  Mmmm mumlar jag..det e de här nere..
Nästa dag e han nästan sur då han påpekar att de där vildhallonen e då de största han sett nångång... nånstans.. Då inser jag att han nog menar allvar o jag utrustar mig med en korg o travar med..  O får en jättechock..hela åstranden e täckt med en djungel av trädgårdshallonbuskar med de enormaste hallon jag nånsin sett.. Det var nån som dumpat hallonbuskar där vid nåt tillfälle o jisses vad de tagit sig..
Så de där vildhallonen har jag fått äta upp både en o två ggr..o vi plockade halllon o tog med oss ett par skott hem som tog sig bra o nu e medflyttade hit till nya huset..
Nu ska engelsson äta ett mellanmål o sen ut i trädgården.. Jag önskar er alla en riktigt fin söndag..kram


Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-04-10 15:00:53

Vilken härlig vår helg du har och så mycket stort och smått att pyssla med. Tur du har en liten hjälpreda... :)

Jo, våren har nog kommit för att stanna även här på höglandet. Visserligen får solen samsas med en del moln idag, men temperaturen är det inget fel på. Blåser fortfarande en del, men långt ifrån det som varit.

Jag har ingen tomt att stöka med, men väl en lgh som behöver lite vår städning. Tar en sak i taget, helt i min egen sengångar takt. ;) Ha en fortsatt fin söndag. Kramis!

Postat av: Smsa Låna

Publicerad 2011-07-19 02:00:28

Skitsnygg sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej