Ett sjuhelsickes..

Publicerad 2011-12-09 18:21:57 i Allmänt,

oväder har det varit idag.. O det blåser lika ondskefullt än..vindbyarna e inte o leka med.. Det viner o ylar o rister o skakar runt med allt det kan få fatt i..usch så otäckt...engelsson gillar inte alls detta ruskvädret..
.
Vi har tuffat runt här i sakta mak mest hela dagen..men ändå fått förvånansvärt mycket gjort..  Vi har bakat kardemummakaka o mjuk pepparkaka..tre stycken av vardera sorten..
De mjuka pepparkakorna..
O här en av kardemummakakorna..
Sen hittade engelsson ett väldigt enkelt recept på rågbröd.. O det var vi ju tvungna o pröva..
Rör ut ett paket jäst i en halvliter ljummet vatten.. Häll i salt..o 2 matskedar flytande honung..engelsson hade bara citronhonung hemma så jag tog sirap istället..  Sen blandar du ner 7 dl rågmjöl rör tills du har en slät smet..blanda nu i 3 matskedar olivolja.. sist ska det i 6 dl vetemjöl o nu knådar du ihop allt till en smidig deg..
Låt degen jäsa en halvtimme..ta upp på bordet o knåda igen..ta eventuellt lite mer mjöl..  Dela degen i 10 delar.. Rulla ihop till en bulle..platta ut med handen..nagga o låt jäsa ytterligare en halvtimme
Grädda i 200 grader i ca 40 minuter eller tills brödet har en ihålig klang när du knackar på undersidan..
Otroligt goda..
Ja bakat har vi gjort..o städat lite..bl a så sorterade engelsson upp allt julpyssel..så nu hittar man när man vill knåpa ihop något
Nu hoppas jag hitta tid till att sitta o pyssla oxå..den brukar aldrig infinna sig..den där tiden..
Nehe..nu ska engelsson ta det lite lugnt..en bra stund..ha en fin kväll..kram


Postat av: Svenne

Publicerad 2011-12-09 20:16:16

Ojj, Det där ser smaskens ut..



Aha.. Jag förmodar att det samma rågbröd som du du postade "på en annan plats?"

Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-12-09 23:57:31

Oj, vad du fixar och donar! :) Hoppas du får tid över till pyssel också. Själv har jag tid, men lider istället av brist på lust att göra något. Sen blir jag väl stressad värre när det bara är dagar kvar till jul, men än så länge är det lugnt. ;)

Vart får du din insperation och energi ifrån? Den hemliga källan skulle jag också behöva tillgång till.



Ge dig själv lite ledigt också, så du inte är helt slut körd när julen är över.



Tack för dina goa fina ord hos mig, nu känns det bra igen och du behöver inte alls känna dig pressad att kommentera i tid och otid. Jag ska skicka en lite bättre förklaring till dig på FB.



Du är ju en av mina bästa bloggvänner och jag hoppas vi någon gång får tillfälle att ses?



Var rädd om dig vännen och massor av kramisar till dig. <3

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-12-11 15:50:46

Vill bara göra dig uppmärksam på att du har mail att hämta i inboxen. Kram

Postat av: Janne

Publicerad 2011-12-12 07:35:39

Hej! Åhå det blåser runt öronen på Engelsson idag. Ja du får väl hålla dig inne med brödbak och julstök så kommer inte blåsten åt Engelsson. Ha en fin dag !

Postat av: Hebbe

Publicerad 2011-12-12 08:48:31

Mors,,Det var ett Mumsbak..Ja denna gång blev gåtan för svår,ingen klarade den..Kommer fler så småningom.. Haé Bra Kram.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej