Loppisfynd utvecklingssamtal stormvarning o paltkok

Publicerad 2011-02-05 14:27:11 i Allmänt,

ja det blåser över engelssons boning..det viner o susar o förebådar den kommande stormen..  Idag blir det o hålla sig inomhus..
Igår var vi på möte på minstingens skola..hennes migrän har ju tyvärr gett henne en del frånvaro o det fanns farhågor om att hon halkat efter i skolarbetet.. Så var nu inte fallet utan hon låg bra till i alla ämnen massor av VG i MVG i det hon lämnat in.. Några uppgifter har hon o ta igen men inget hon inte klarar de närmaste veckorna..  Strax innan jul fick hon den värsta migränattacken hittills o den varade i flera veckor..läkarbesök resulterade i en medicinering för att sänka hennes blodtryck o det hjälpte.. Vi bytte även hennes glasögon o såg till att hon fick sådana som mörknar i starkt ljus..vilken skillnad på ungen.. Så skönt att det ordnat sig för henne..migrän e ett hemskt gissel..
Efter mötet så gick vi på loppis på Röda Korset i Kristianstad o där gjorde engelsson ett fantastiskt fynd.. En av mina favoriter när det gäller finsk formgivning heter Timo Sarpaneva Oktober 31, 1926 - Oktober 6, 2006
Han designade otaliga fantastiska skapelser genom åren o ett av dem hittade engelsson igår..
Denna vas heter Hiidennyrkki Devils fist..djävulens knytnäve o tillverkades mellan 1952-60.. Jag gav 40 kr för den o värdet ligger på mellan 200-250 euro..så ja det var ett fynd även ekonomiskt..men det e inte det som gläder engelsson mest..för då hade jag sålt den...utan glädjen o finna nåt ovanligt o vackert.
Sen kilade jag in på Indiskan o inhandlade mig en ny kaffebalja..gillar dessa stora koppar som indiskan haft nu i många år..volymen o formen  e den samma men färg o motiv skiftar från år till år
Denna höll jag på o glömma i min glädje över Sarpaneva vasen..detta e en vas av Ulrika Hydman Vallien o heter Carmen..blir man inte glad av den o tanken på att Ulrika faktiskt e så mycket mer än de eviga tulpanerna
Dottern hade matchande nagellack..haha
Sen fotade jag mitt fugafynd från förra helgen.. de fyra rökgråa fugorna som passar o stapla i varandra..praktiska o otroligt fina
Ja så ska vi koka palt idag..riktig palt o det ska vara stekt fläsk till..jisses vad det e gott.. Hela gänget längtar
Ja passar bra så här en ovädersdag som detta ser ut att bli...det blåser bara mer o mer..men solen glimtar faktiskt till då o då..  Ha en bra dag där ute i landet håll i hatten o ta det lugnt i trafiken..se till att ha ljus  o extrakäk hemma om det skulle bli en ny Gudrun av detta..


Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-02-05 16:27:02

Tycker verkligen synd om din dotter! Tur att hon är duktig att på att jobba i kapp och att ny medicin och glasögn gjort att hon mår bättre. Jag led själv av barnmigrän som försvann i puberteten, men kom tillbaka när jag fick mitt första barn. Sen har migränen kommit och gått efter varje nytt barn jag fått. Tur att jag beslutatde mig för att skaffa ett fjärde, för sen dess är min migrän borta.



Jätte fina fynd du gjort. Det gäller ju att veta lite om saker och ting för att veta att det verkligen är ett riktigt fynd. Själv kan jag inget utan köper grejor på loppis som jag tycker om utan att ha en aning om dess värde. Är inte så duktig på att fynda på loppisar för jag ser ofta "skräpet" och inte möjligheterna, om du förstår vad jag menar?



Ha en fortsatt fin helg! Kram!

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-02-05 17:38:41

Vilka underbara fynd du gjort. Bägge vaserna är tjusiga. Att det sedan är ett ekonomiskt fynd också gör ju inte saken sämre. Man ser ju en del sånt på Antikrundan. Folk som fyndat värdesaker för några tior. Och nu har du lyckats också.



Smaklig måltid.

Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2011-02-05 18:13:44

Vad tråkigt att dottern ska behöva drabbas av såna hemska migränattacker,

men skönt att det blivit så mycket bättre!!



Vilka sanslöst fina fynd du gjort,

jag ska försöka hinna med en loppis imorgon

innan jag ska på bio med barnbarnen..



Ha en riktigt mysig lördagskväll//Kram



(vad roligt att du är tillbaka i Bloglandia)!

Postat av: ejmis

Publicerad 2011-02-06 18:58:06

Indiskas STORA muggar är helt underbara!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej