Tisdag morgon och plusgrader....

Publicerad 2011-02-01 08:50:11 i Allmänt,

ja här var det tvära kast på väderfronten..man blir alldeles virrig av dessa väderomslag o kroppen funkar om möjligt ännu sämre... Idag e det genommulet o helgrått ute..lite nysnö har fallit o lagt sig över alla grånande snöhögar för o glädja engelsson..tack tack för det..  För finns det nåt fulare än halvsmälta smutsiga snövallar..nee knappast...
Lite kaffe har jag fått o trösta mig med...gott  e det..lite frukost borde man nog försöka få i sig..
Har suttit och läst nyheterna o det e en livsfarlig syssla..e man inte deppad o nere sen innan så blir man garanterat det..  Det jäser i Tunisien o Egypten..i Yellowstone hotar en jättevulkan o ödelägga hela USA o förändra klimatet I stora delar av världen..  här i byn försökte nån eller några elda upp ishallen i går eftermidddag???????
Men engelsson ska trava iväg o fika idag med en god vän..o det e en otrolig prestation av mig minsann.. O nåt jag både fasar o ser framemot..men jag måste komma iväg lite..få sitta o prata o skratta o vara lite människa..glömma värk o elände ett tag...
Lite bilder från engelssons köksfönster..vita tulpaner som jag fått av käre sambon i en Cross vas från Gullaskruf formgiven av Bodil Kjaer
Ugglorna e salt o pepparkar..o ljuslyktan heter Apollo o e gjord av Nanny Still för Riihimäen lasi
Den lilla ampeln har min älskade faster Elsa Gustaava virkat..hon finns inte längre hos oss..men hennes flitiga fingrar skapade otaliga alster som nu lever vidare i många hem i släkten..
Tänk vad saker gjorda av älskade människor kan betyda mycket..eller sånt man ärvt av någon.. På tal om det så måste jag berätta historien om mammas skålar.. När vi flyttade från Finland o hit så fick vi inte så mycket med oss..men mamma hade två porslinskålar som tydligen var henne så kära att de packades med.. Dessa skålar serverades det ur under hela min barndom o ungdomstid..sen var de borta.. Jag var i ungdomen inte så väldigt intresserad av sånt o funderade väl inte så mycket på dem..  Till saken hör att i den ena skålen fanns en spricka på insidan..en spricka som jag som liten brukade följa med fingret..så den fanns som i fingrarna på mig..  Förra året var vi på loppis i byn..på ett bord stod två sådana skålar som mammas.. Jag blev jätteglad o köpte dem direkt..  Sen lyfte jag på den mindre skålen o hjärtat stannade o världen stod stilla...där var sprickan..det var mammas skålar.
Nu ska jag äta lite frukost..ha en bra dag..kör försiktigt om ni ska ut på vägarna..


Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-02-01 16:08:55

Vilken härlig "loppishistoria"-var nog meningen de skulle hitta till dig igen.

Ryd är en bit bort men vi har ju en jättestor loppis nära oss tror jag nämnt det innan. Mellan Ör och Moheda. Ett par mil från Växjö mot Jönköping till..

Jo, kan du tänka dig att vi nu har fått en prinsessa i familjen!! UNDERBART!!! Var jag inte mallig innan... ;)

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-02-01 16:10:12

http://www.ostregard.se/

Postat av: Mamma

Publicerad 2011-02-05 18:02:02

Ja våran Taava, hon kunde hon;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-02-06 11:29:09

Hahaha Mamma...hahha Kusin ska det ju vara!! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej