engelsson känner sig..

Publicerad 2011-03-03 11:16:43 i Allmänt,

otroligt tacksam över allt det som e bra o kärleksfullt i livet..  Ja kärleken vilken kraft den besitter..allt spirar ur kärlek..den skapar relationer den skapar familjer den skapar allt det vackra o fina i livet..  Ur kärleken till vackra ting skapas underbara hem..ur kärleken till barnen fostras o danas fantastiska nya individer..ur kärleken till det som växer o gror skapas underbara trädgårdar..kärleken till språket ger oss böcker ur kärleken till det vackra tas foton o målas tavlor..  Kärleken regerar o övervinner faktiskt det mesta..  Och det starkaste av allt e ju  kärleken till livet självt..vilken gåva det e att få leva o finnas o se o njuta av allt det vackra skapat av kärlek..
engelssons underbara gullvivor som spridit glädje på köksbordet i några veckor nu..planterade i en gammal spilkum av glas o vilken tur de finns där för himlen e jämngrå ingen sol i sikte idag..
Jag vill visa er en samling vaser som ökat i antal under ett par års tid..o idag så hamnade de i köksfönstret
E de inte underbara..jag tror de e gjorda på Lindshammars glasbruk..men inte vem som formgivit..
För att återgå till kärlekstemat så e det en kärleksaffär på gång här hemma hos engelsson..i badrumsfönstret så huserar detta underbara par som engelsson hittade häromdagen..
De e väl fina..o det finaste e att de e bara två centimeter höga..
Sen så bakades det ju piroger igår..o det blev en succe milt uttryckt..sexton piroger bakade jag igår..tre fanns kvar i morse o fota o visa er..de andra bara försvann..
Ang receptet så gjorde engelsson som så..att jag hackade ett par lökar fint fint..stekte dem mjuka o tillsatte ett kg köttfärs..sen ett par pressade vitlökar ..jag använder solon som ju e klyftfri..sen kryddade jag med buljong HPsås cayennepeppar pastakrydda chiligrillkrydda o faktiskt lite ketchup.. Detta ska koka ihop till en relativt torr röra..nu går inte allt åt så man har en köttfärssås av resten om man tillsätter lite passerade tomater
Degen till pirogerna e världens enklaste..
I liter vetemjöl blandas med 1-2 teskedar salt..i med en tesked bakpulver..skiva ner 200 gr smör eller margarin..sen häller man 3 o en halv dl kokande vatten över det hela o rör ihop.. Går bäst i en matberedare..degen blir väldigt lös o lättarbetad..tillsätt lite mjöl om den e för lös..den ska kännas som varm playdoh lera.. Dela degen i 16 bitar..rulla varje del till en boll o platta ut till en tunn platta..pensla kanterna med vispat ägg..på med en slev köttfärs o vik ihop till en pirog..tryck ihop kanterna ordentligt..pensla pirogerna med ägg o grädda i 225 grader ca 20 min...jag har en varmluftsugn så jag hade dem inne i ca 17 minuter.. Låt dem ligga under bakduk ett tag så de mjuknar lite i skorpan...
Lycka till...
Så nu ska jag återigen äta..dax för mellanmål..  haha jag har aldrig ätit så här regelbundet..det e underligt hur lätt man glider in i nya vanor..  Ha en underbar dag där ute i landert..må solen lysa över er..


Postat av: Christa

Publicerad 2011-03-03 13:28:47

GISSA om jag har haft svårt att komma in här. Jisses. Ficka googla på dig. Det är mycket strul med blogger verkar det som. Tack rara för alla fina ord. Jag är orolig för dig vännen och hoppas bara nu att allt är ok eller blir ok. Har själv beställt en tid till läkaren. Har sån värk i båda bena och bäckenet. Har sökt hjälp men inget hittas, nu får dom FAN gå till botten med det här. Ha en underbar dag min kära vän KRAM

Postat av: Aprilsus

Publicerad 2011-03-03 17:40:38

Suger i mig allt positivt och kärleksfullt du skriver. Saknar också solen, men också förmågan att se ljust idag. Här går det upp och ner från dag till dag och det är känslomässigt jobbigt. Vill ju vara glad och positiv, men vissa dagar går det inte alls. :(



Skönt att läsa dina ord och titta på fina bilder. Pirogerna ser smarriga ut. Min yngsta dotters pappa är ju från Peru och brukar också göra empanadas. Ibland gör han med köttfärs, men vi gillar de med kycklingröra bättre. Dessutom brukar han även ha russin och oliver i sin "röra" och han fyller även sina empanads med en hårdkokt ägghalva. Perfekt mat att ta med sig på utflykter efter som de även kan ätas kalla och smakar bra ihop med en koppkaffe. :)



Vad vackert det var med glasvaserna i fönstret! Tror att jag också ska försöka samla på mig lite färgat glas att ha i mina fönster? Och gullvivorna var ju jätte fina! Jag behöver något roligt att pyssla med, som livar upp tillvaron lite. Fortsätt gärna att inspera! Önskar dig en fin kväll!



Kramis!



Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2011-03-04 20:02:30

Vackra tankar och vackra foton,

och ett bra recept dessutom!

Vad mer kan man begära?! Inget :-)



Trevlig helg sötnos!

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2011-03-05 06:13:22

Morning mitt i det solgula! Och maten...såå hungrig jag blir nu!

Men jisses...vilka loppisfynd du gör! En femma styck...otroligt! Måste finnas gott om dom ner i södern?!

Kramen!

Ragnvi

Postat av: Jane

Publicerad 2012-06-26 10:44:42

Hej
Hittade din bild med dina vackra vaser. Ville bara berätta att det är Christer Sjögren som formgivit dem, från Lindshammars glasbruk där han var verksam i många år.

Svar: Tack Jane..det var roligt att veta..Jag hade mina tankar åt det hållet..men en bekräftelse är alltid extra rolig..
engelsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej