engelsson sitter o summerar..

Publicerad 2011-03-07 11:36:27 i Allmänt,

de gångna veckorna sedan jag travade ner till vårdcentralen o de upptäckte mitt höga blodtryck o diabetesen..
O det har varit en underligt stillsam resa efter den första chocken..  Först fick jag panikartade trotskänslor över ännu mer begränsningar i min redan snäva tillvaro.. Amen vadå..skulle jag nu inte få äta nåt gott mer..inget godis inga kakor..inget o doppa i kaffekoppen när tillvaron var smärtande o grå.. Jag erkänner att jag surade en hel del..det var bara för mycket..  Men handen på hjärtat..det var alldeles fullkomligt rätt åt engelsson detta..för visst hade jag fuskat ..visst hade jag hoppat över måltidet o tokätit nästa mål..glupande hungrig..  Visst hade jag hoppat över promenader..ja jag hade gjort en massa som var tokigt o fel..så nu får engelsson skörda det hon sått..så e det..
O vet ni vad..jag kunde inte vara gladare..jag äter nu frukost lunch o middag..o till det tre mellanmål..o jag mår bra i kroppen...Till det har jag tappat över sju kg i vikt..visserligen var det nog till en stor del vatten..tabletterna jag äter e ju vattendrivande.. Men nu känner jag plötsligt igen anklarna o fötterna..hej hej på er..jag hade glömt mina smala plattfötter...de har senaste året haft en betydligt mer rundad form..
Det absolut mest fascinerande e hur LÄTT det e..jag fattar det inte..mitt sötsug e fullständigt bortblåst.. Jag äter inte ens frukt på samma sätt som förr..tidigare kunde jag stoppa i mig en hel korg vindruvor framför teven..o äpplen..inte en..utan tre åt gången..bananer slank ner under dagen.. Godis o kakor..ja de finns i huset..men jag vill inte ha dem längre..det e faktiskt sant  Ibland undrar jag om jag lyckas blåsa mig själv av ren förskräckelse över sockervärdena..att jag egentligen e samma godisgris som innan men inte vågar..  Men det e nog inte  så..för jag vill verkligen INTE ha... Jag äter en o annan frukt då o då till mellanmål..eller tar en näve sötmandel..
Ja detta känns underligt men så befriande..för nu vet jag att det GÅR..det går o leva såhär.. Att lära sig att hålla mattiderna o portionerna små..  Ja jag tittar på min tallrik o fattar inte hur jag åt förr..  Mitt snabbakolhydraterintag har minskat kolossalt... De  kolhydrater jag nu äter..o i små mängder..ca 1 dl till varje mål e av fullkorn...  Rotfrukter grönsaker o protein i form av t ex kyckling.. Mellanmålen kan vara kinkiga..svårt o variera tycker jag..Där behöver jag läsa på mer..
Middagen i går..ugnstekt potatis..karl-johansås...stek...gurka o hyvlade morötter med youghurt
Ja summa summarum..det har varit en bra månad..  Nu ska jag iväg o veckohandla...det gapar tomt efter helgen..må ni ha en bra måndag..var rädda om er..kram


Postat av: Annica

Publicerad 2011-03-07 12:54:16

Jag beundrar dig! Det är inte lätt att ändra sina beteenden kring mat. Speciellt inte när vi har ont och massa andra besvär och maten gärna får en funktion som det enda som är kul och positivt i våra liv. Och vad skönt när det känns enkelt och lätt för dig! För mig känns det fortfarande som jag måste försaka massa. Så jag har inte kommit lika långt som dig. Än... ;-)

KRAM!!!

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-03-07 12:59:09

vad glad jag blir den glada positiva Engelson har hittat tillbaka!! Ibland kan det behövas ett pat törnar för att komma till rätta. Har allt varit lite bekymrad för dig månaderna du var ganska "försvunnen".

Mannens bror fick med diabetes för ett par år sedan. Han har verkligen också ändrat sitt ätbeteende till det bättre. Nu håller han det jättebra i chack och fuskar sällan.

Kram och lycka till välbefinnandet är VIKTIGT!!

Postat av: Aprilsus

Publicerad 2011-03-07 14:21:55

Det låter så härligt och positivt när du berättar om din förändring. Ibland behöver man kanske en liten spark i baken för att göra rätt.

Allt det där om hur man bör äta för att må bra vet man ju, men ändå så gör så måmga av oss precis tvärt om? Ja, man är nog lite konstig!? Själv har jag alltid haft ett konstigt och dåligt förhållande till mat, men det är en lång historia...

Önskar att jag kunde komma ifrån det där hemska sötsuget. Jag klarde ju av att sluta röka för 10 år sedan. Kämpigt värre, men jag fixade det och än idag tycker jag att det är bland det bästa jag gjort i mitt liv.



Idag har jag fått känna av att jag lever, men det berättar jag mer om på min blogg lite senare.



Ha en fortsatt bra dag, duktiga engelsson! Många varma kramisar! :)

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-03-07 16:46:35

Härligt att det går åt rätt håll. Jag tror att sötsuget försvunnit för att du äter en balanserad kost. Sötsuget kommer förmodligen när kroppen behöver snabba kolhydrater för att kompensera. Nu hamnar aldrig din kropp i det dilemmat och då klarar du det. Det är i all fall vad jag tror. Upplevde detta själv när jag för massor med år sedan bantade med viktväktarmat. Sötsuget var helt borta under den perioden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej