Efter regn o rusk kommer solsken..

Publicerad 2011-10-07 13:15:42 i Allmänt,

ja här i Blekinge har det varit en underbart solig och fin förmiddag.. Tyvärr har inte engelsson hunnit sticka ut näsan utomhus ännu o nu har det mulnat lite..  Vi har passat på o göra en ordentlig storstädning idag nu när vi har tonåringarna hemma..de har ju en ledig dag idag..  Hela köket e igenomgånget o allt som inte används har skoningslöst rensats ut..  Det e nästan en nödvändighet att göra så med jämna mellanrum eftersom vi inte har så enormt stora ytor att röra oss på i kök o matrum....
.
.
Igårkväll så överraskade jag äldsta dottern med hennes älsklingsrätt..bourek.. Hon jobbar o sliter med sina kurser o behövde lite extra mammakärlek.
För er som inte e så bevandrade i det sydeuropeiska köket så e detta en form av ostpaj..  Som görs av tunn filodeg i lager på lager med en fyllning av Keso fårost ägg o grädde o  penslas med olja.. Man kan även göra den med köttfärs eller spenat..men hemma hos oss duger bara varianten med ost.. Denna maträtt lagas vi vid alla stora högtider eller närhelst någon nämner ordet bourek...  Degen kan vara knepig att få tag på men vi har som tur flera butiker i byn som har den i sitt sortiment..
.
.
På tal om högtider..nu e det inte långt till jul..  engelsson längtar..julen e min högtid..alla jullådorna ropar redan efter mig..  Oooo vad jag ska baka o greja o pynta..tomtar o änglar o ljusbrickor o blomsterarrangemang..pepparkakor o lussekatter o klenäter o finska julstjärnor o en massa annat.. I år ska vi baka ihop med ett gäng vänner..det kommer att bli kul.. Sex personer i ett kök..bak o stök o mjöl på nästipparna..haha det ska bli ett intressant experiment..
.
Nää nu har jag inte tid o sitta här o pladdra bort tiden..städa färdigt o sen handla allt det jag glömde igår..  Bara för att få er oxå i julstämning så stoppar jag in en bild på något som jag själv förknippar starkt med julen..ha det fint..var rädda om er..kram


Postat av: Cicki

Publicerad 2011-10-07 16:21:45

Bourek lät gott. Jag tycker jag är rätt bevandrad i det sydeuropeiska köket men detta har jag aldrig stött på. Det måste testas. Apropå jul så ska det serveras kålrotslåda här i helgen. Vi tycker det är så gott så vi har bestämt att man måste inte vänta till jul innan man äter det. Tänkte fräsa på lite kassler till. Mums.

Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2011-10-07 19:22:31

Härligt det finns fler som börjar tänka så smått

på advents och juletider...



Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej