Så har en ny dag..

Publicerad 2011-10-12 09:04:06 i Allmänt,

ruskat tag i engelsson..  Den började inte så bra med en kraschlandad tonåring..hon e helt nere för räkning idag.. Ungen har migrän igen..denna fördömda sjukdom prövar verkligen tillvaron för henne..  Den kommer när man minst anar o önskar det..slår till skoningslöst o kan ibland behålla  greppet i dagar..  Hon har tagit medicin o ligger o sover just nu..  O engelsson håller tummarna att det ska gå över under dagen så hon kan gå till skolan i morgon..
.
Själv mår jag väl inte så väldigt bra jag heller..måste ner o kolla blodtrycket eftersom jag e yr o känner av tryck i huvudet..  Konstigt att det inte går o få ordning på det..börjar bli irriterande..
.
.
Skogen kanske ska slippa besök av engelsson idag.. Känner mig inte alls i form för det.. Sambon däremot står startklar..han längtar ut i skogen..naturmänniska som han e..Synd om honom som har en så skröplig tant..
.
.
Idag ska jag koka klart kalopsen..det blev inte kalops till middag igår eftersom någon nämnde palt o plötsligt ville alla ha palt..så sambon fixade det..o kalopsen blir ju bara godare av att gona till sig över natten..   För er som gillar palt men tycker det e ett himla bestyr att joxa ihop den så har Kungsörnen snällt nog tagit fram en alldeles utmärkt mix.. Pitepalt heter den kort o gott..o resultatet blir riktigt bra..Ja duger den till två norrlänningar här hemma så..
.
För nån dag sedan så gjorde jag en rätt som blev väldigt uppskattad här hemma..  I en närbelägen stad har vi en utmärkt affär där man kan köpa färdigblandade kryddblandningar för rätt humana priser.. O de har en kryddblandning som heter Nasi Goreng..o den använde jag till fläskytterfile .. Gjorde en marinad på den kryddan o lät köttet ligga i.. Brynte sen filebitarna runt om o lade i en ungsform på en bädd av lök o vitlök..   
Sköljde ur pannan med lite grädde som jag sen hällde över alltihop..så inte kryddorna från pannan gick till spillo.. I med skivad röd paprika trattisar mer lök o vitlök i rätt stora bitar..känner jag mig rätt så åkte nog även persilja o purjo in..några tag med peppar o saltkvarn..o sen mer grädde ..  På med locket till ugnsformen o sen fick det puttra i ugnen.. Det var vansinnigt gott tyckte hela familljen..
.
.
Nee blir ingen skogstur idag..vilket e trist för det e där engelsson allra helst tillbringar höstdagarna....Ja för i trädgården e det då rakt inget kul o vistas nu.. Lika mycket som jag älskar trädgårdsarbete på våren avskyr jag det på hösten..våren betyder en ny början..hösten ett avslut..  På våren välkomnar man grönskan o alla växter som kikar fram..på hösten säger man farväl o lägger dem till vintervila..o det  sorgligt.. O hur kul e det o plocka undan alla saker o vinterrusta trädgården..det enda roliga i det e väl o ta fram fågelmatarna..
Nu ska jag gå o kolla till min unge..tassa in försiktigt bara.. hon tål inga höga ljud nu..  Ha en bra dag alla..var rädda om er..kram


Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-10-12 11:54:56

Oj vad jag tycker synd om din dotter. Jag led själv av barnmigrän som liten, som satte igång när jag var 7-8 år och mina föräldrar fick för sig att måla knallblått i köket. Den starka lukten av färg triggade igång allt och jag har aldrig varit vidare förtjust i bått i inredning efter det. ;)



Efter pubertenen försvann de riktiga migrän attackerna, även om jag alltid haft fortsatt lätt att få vanlig huvudvärk. Dessvärre kom migränen tillbaka när jag fick mitt första barn. Sen har migränen fortsatt försvinna eller komma tilbaka när jag fått nya barn. Efter att jag fick Julia var den tillbaka med full kraft igen, så det var ju en väldans tur att jag träffade Elmer och valde att skaffa min lilla Mathilda, för med henne fösvann migränen och har aldrig återvänt igen. Peppar, peppar! :)



Finns det fortfarande inga bra fungerande mediciner som hjälper mot migrän? Jag hoppas verkligen att din dotter blir av med sin migrän med tiden. Kan ju tyvärr inte garantera att barnafödande fungerar för alla.



Hoppas att även mamma får lite hjälp med sin yrsel och huvudvärk, man blir ju så låst vid hemmet när det snurrar i skallen.



Massor av kramisar till goa Engelsson med familj.

Postat av: strömma

Publicerad 2011-10-12 17:10:35

Fy vad jobbigt med migrän. Jag har sällan huvudvärk och däckar av den..och då är det inte migrän.

Hoppas dom får till din medicinering så att du kan må bra.

Palt ..kams som vi säger här...är så himla gott. Jag har också köpt det färdigblandade mjölet och det var gott tycker jag..stekte bacon och små korvbitar som jag fyllde knularna med :-). Du lagar så mycket god mat.



kram

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2011-10-12 17:21:19

Hej! Färdiga kryddblandningar är toppen, det finns ju bara en viss mängd med råvaror, kött alltså, så man måste ju variera kryddningen så det blir lite olika smaker man stoppar i sig. Jag har enormt mycket kryddor hemma, kryddhyllan räcker definitivt inte till.

Hoppas du snart blir piggare så du orkar till skogen, här pangas det hejvilt och jag håller mig vackert på byvägarna

Kram

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-10-12 20:29:37

Mycket gott man kan göra bara man vågar testa lite! Du som är så intresserad av gamla ting vet säkert vad som är på bilder i min blogg... Blev lite snopen när flera inte hade en aning vad det var så startade en väldigt hastigt påkommen tävling, fniss

Postat av: Svenne

Publicerad 2011-10-13 20:16:57

Ser gott ut..



krya på er nu!

Postat av: Janne

Publicerad 2011-10-14 08:14:41

Hej! Här har det varit - 2 grader kallt i natt och frost. Men nu på morgonen skiner solen från en klarblå himmel. Ha en fin helg !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej