engelsson bjuder in..

Publicerad 2011-09-20 18:18:22 i Allmänt,

till en mycket fiktiv skogspromenad..  Ja jag får ta till gamla bilder för något besök i skogen har det inte blivit idag..  Jag har för ont helt enkelt..men som jag längtar..  Jag vill sitta på en mossig sten djupt inne i trollskogen o höra korpens hesa rop...se ekorren kila runt i sin iver att fylla vinterförråden o följa småkrypens beskäftiga bestyr.. Just korpen har vi fått höra många ggr sista tiden..o man brukar ju säga att olyckskorpen kraxar..men i norr där jag o sambon har våra rötter talar vi om korpen som en lyckofågel.. När vi var i Lappland så fick vi se många korpar.. De e så fina..det ilar alltid till i engelssons bröst när jag lyckas få syn på en..
.
.
Här tänkte jag vi skulle trava in i skogen..
Man känner hur skogen tätnar runt en..
Här kan man ta av längre in i skogen...
Här dominerar boken..se en sån underbar lövsal...
Naturligtvis hittar vi svamp..
Oätliga???
Och ätliga...
En präktig skörd...
Dax att vända hemåt igen...
Vål hemma återstår bara att rensa svampen -


Postat av: webbsmurfen

Publicerad 2011-09-20 21:56:53

Wow.. Det var en rejäl samling trattisar. Är det gott om svamp i år?

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-09-20 22:21:14

Tack för den fina skogspromenaden, arm i arm. Det var på en alldeles perfekt nivå för oss skruttiga tanter.....:-)

Postat av: strömma

Publicerad 2011-09-21 01:01:09

Vilka fina bilder du jämt visar här..det är som man nästan går där i skogen själv :-).

Till helgen ska sonen åka till Gäddedetrakten med en kompis och plocka svamp för att säljas sen. Det ser jag fram emot att få lite färsk god svamp.



kram

strömma



Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-09-21 02:31:51

Vilken härlig promenad du bjuder på! Kan nästan känna skogsdoften... och höra korpen kraxa (eller hur de nu låter?) Hoppas du snart mår bättre så du kan ta dig ut i din vackra skog och njuta av naturens prakt från första parkett på en mossklädd sten.



Kan tillägga att Elmer har fått rensa bort de ruttna svamparna och fördelat dem bättre (över ännu en del av mitt köksbord. Nu finns det bara de två yttersta platserna kvar att sitta vid). Han hade nog lagt ett för tjockt lager med svamp direkt på kartongen, men nu ligger det tidningspapper in under. Dessvärre lockade de ruttna svamparna fram en del (frukt)svampflugor, så nu har operation flugutrotning på börjats igen. :(



Massor av kramisar!

Postat av: Boman

Publicerad 2011-09-21 07:31:57

Tack för promenaden. Dina skogar är så olika våra. Bok finns på få ställen och då bara några stycken.

Men svamp har vi i överflöd här med. Fyllde fyra korgar på kort tid igår och vi gick förbi massor av trattkantarell ändå.

Postat av: Janne

Publicerad 2011-09-21 08:38:39

Måste ju titta in för att se vad Engelsson har för sig. O ja hon har varit i skogen ser jag. Ha en fin dag !

Postat av: paloma

Publicerad 2011-09-21 10:45:02

Men vilka underbara höst bilder! Har du tagit alla själv? jätte fina! Hösten har mycket vackra färger! kram

Postat av: Gardenhouse

Publicerad 2011-09-21 12:48:25

Tack för en underbar skogs prommis med skogens guld i korgen på vägen hem :)

Härliga bilder!

Önskar att du slipper värken och kan få gå ut i skogen igen för att njuta och höra korpen kraxa.

Kram Sussi

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2011-09-21 16:58:34

Spindelbockskivling tror jag du fångat på bild, giftig! Tack för promenaden, den var så skön efter min egen obefintliga promenad. Gick nämligen till sjön, ligger ca 1km hemifrån, kommer till första skogsdungen och ser hela Blinka bli full av älgflugor, gissa om vi fick vingar ut ur skogen!

Ja du har en riktig dyrgrip till kamera, som jag sa så orkar jag inte släpa på någon stor kamera, vill kunna ha den i fickan. Och sen fotar jag inte så bra så det är nästan bortkastat med en fin systemkamera när jag inget begriper på den...

Här har vi höstfärger nu, o björkarna är snart kala...

Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej