engelsson säger....

Publicerad 2011-09-04 11:45:01 i Allmänt,

o har haft en något förvirrande morgon..vaknat o somnat om o vaknat igen o virrat till tillvaron fullständigt för både kropp o själ..  Det absolut värsta engelsson kan göra  sig själv nämligen e o somna om på morgonen..för då kommer hela metabolismen totalt ur led..  Nää upp ska jag när jag vaknar o kicka igång dagen o få i mig mediciner o frukost..  Nu har mitt ätande förskjutists rejält eftersom jag vaknade först vid tiosnåret..    Nå mitt älskade kaffe har jag slurpat i mig o macka likaså..så nu får dagen rulla på från här..
.
Sitter o klurar på vad jag ska fylla denna dagen med..en bit oxkött står o tinar o ska förvandlas till en köttgryta senare..en massa svamp o paprika o lök o morötter ska puttra med..o tomater o kryddor o det kommer att vara en pina o vistas i huset för inget gör en så hungrig som doften av en mustig gryta..  Till den ska jag göra hemmagjord pasta..en variant som görs i Ungern o Österrike..ungrarna kallar det nockedli o österikarna spätzle..  Vansinnigt gott till grytor o även som en ensamrätt med riven ost på o gratinerad i ugnen..
http://www.tasteline.com/Recept/spatzle
.
Jag skulle gärna ta en skogsrunda oxå men har en rannsakan med mig själv om det..jag borde ransonera krafterna bättre just nu..så jag får nog hejda mig eller hiiia mig som vi säger i Blekinge..
Det kan räcka med o gå en runda i trädgården o greja lite med rabatterna.. Jag har ju hemskehäcken mot vägen som retar gallfeber på mig..det bor en koloni med Mjölkört i den så motstår engelssons alla försök till utrotning..jag rycker o sliter o rensar o tar folk till hjälp..men de sticker upp nya skott hela tiden..sega som kristidens glycerinkakor e de..
.
.
O kanske borde jag städa lite oxå..inte för att det egentligen behövs..men rastlösheten kanske dämpas lite då o jag kan hålla mig på hemmaplan o inte galoppera till skogs..
Ett litet ordspråk idag igen..   Tycker om att använda mina bilder på detta sättet.. Denna korgen med sten o snäckor har engelsson haft ett tag..o lille barnbarnet älskar o sitta o plocka med dem när han e uppe hos mig..där finns lena stenar o drivvedsbitar fyndade vid östersjön o stenar från Lappland från våra resor där..nu har vi fyllt på den ytterligare med sten från fjällen o strandfynd från Enare Träsk..den jättestora sjön i norra Finland som vi besökte i somras..
Här vid denna sjön bodde  min farfars bror  Alfred..här hade han en liten liten stuga o en desto större fiskebåt som han tuffade ut på sjön med.. Här levde han i många år o blev över nittio år gammal..
En annan släkting till mig har en fantastisk affär i Ivalo ett samhälle långt uppe i norra Lappland..o den var det otroligt intresssant att besöka..  De har drivit affären sen 50-talet o i butiken finns kläder o skor från alla decennier sen dess..  Ett paradis för alla Retrovänner med andra ord..
Här e syrran på väg mot affären.
Skyltningen..bara retrokläder
En något suddig syrra har hittat sig en mössa..men kolla in de blommiga jeansen i vagnen..
Hur mycket som helst..man skulle behöva ett par dagar här inne..
En lite suddig bild..men ljuset var inte det bästa o jag ville inte använda blixt..
Det e en fantastisk affär..med en så autentisk känsla att man åker rutschkana tillbaka till barndomen..där hittade engelsson likadana strumpebyxor o knästrumpor o jeans som hon haft som barn..ribbade t-shirtar med snörning i halslinningen o gympadojor o klackeskor o ja t om en sån vinterjacka med pälskrage som jag hade som sjuåring..
O att få prata bort en stund med släktingar var inte fel det heller.....
Nehe..om man skulle starta dagen då--äntligen..kram o ha en fin fin söndag..


Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-09-04 14:25:23

spätzle, evigheter sen jag åt eller gjorde. Har faktiskt en sådan manick man "pressar" degen igenom.. Tack för att du påminde mig!!

Postat av: Gardenhouse

Publicerad 2011-09-04 21:38:05

Kan tänka mig att er middag vart super god!

Vilken full proppad affär, det är kul med retro grejer. Som en minnes kavalkad =)

Hoppas din dag blev bra trots sovmorgonen.



Tack för blommster hjälpen, trevligt att veta vad man har...



Kram Sussi

Postat av: strömma

Publicerad 2011-09-04 23:43:49

Vad gott med köttgryta. Det är ju både gott och luktar frestande medans det kokar till sig. Brukar du ha klimp i?



Hoppas din dag inte blev hektisk, utan att du kunde håshålla lite på dina krafter ler.



Det har varit full huggning i helgen och jag har inte hunnit kika in hos dig förräns nu. Dina bilder är så vackra att se.



Var ligger den där mysiga fyndaffären?



Kram

strömma

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-09-05 01:25:58

Här serverades också en form av köttgryta, kalops med mycket lök och morötter. Å så ska man stampa päran i såsen, dvs mosa potatisen i såsen.....:-) Då blir det extra gott.



Om du vill ha likadana kuddfodral så går det att fixa. Det är ett Ikea-tyg som är lätt att få tag på. Det är bara att hojta till om du vill ha.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej