God eftermiddag på er....

Publicerad 2011-09-07 18:28:10 i Allmänt,

engelsson har haft en attans tur med vädret idag..   Efter den blåsigaste o regnigaste natten i mannaminne så kravlade sig en mycket misstänksam engelsson upp ur sängen o kikade ut. O grått o trist o regntungt såg det ut..o blåste gjorde det fortfaranade.. Så vi skrinlade alla planer på att ta os till skogs idag.. O ställde in oss på en innedag..  Men sen så klarnade det upp o vi tänkte att en liten liten runda kan vi väl snika till oss.. Sagt o gjort vi rafsade ihop kameror o svampkorgar o for iväg..

Vi åkte på slingerikrokvägar genom hösten o solen kikade till oss utmed vägen så vi vågade oss på att stanna till o ge oss ut i skogen..

O visst var det blött i markerna o visst hotade väl regnet stundvis..men vi vågade oss på en promenad.. O överallt växte det svamp..i alla former o färger..smala, tjocka, rangliga,  stadiga, färgsprakande eller intetsägande..o vissa helt enkelt bara underliga..
Vi plockade en korg kantareller o några soppar o lite citrongul slemskivling..
O engelsson fotade som vanligt en massa..
Efter en timme ungefär så klarnade vädret upp o solen sken o blåsten mojnade av..o då blev det riktigt skönt..
I sluttningen på väg ner till bilen upptäckte vi plötsligt enorma kolonier med trattkantarell..
O vi behövde inte ta många steg för att få ihop en åtta liter trattisar...
Så mycket nöjda med vår skogstur så åkte vi hem..
O nu har engelsson landat i soffhörnet..o där tänker hon stanna kvällen ut..o inte göra ett endaste dugg mer..


Postat av: Cicki

Publicerad 2011-09-08 00:38:10

Jag tyckte jag skymtade en taggsvamp där bland trattisarna. Jag hoppas du plockar dem också. De är lika goda som gula kantareller.



Om du vill ha kuddfodralen med det där tyget måste du höra av dig till mig. [email protected] Kram

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-09-08 13:12:42

Ursäkta att jag tjatar. Jag vill i alla fall att du mailar mig.....:-) Jag vill ha personlig kontakt med dem jag syr åt. Mått? 50x50 eller något annat?

Postat av: Stevie

Publicerad 2011-09-15 10:15:32

Ååh vad jag blev sugen på svamp!

Äter mycket champignoner för tillfället!

Eftersom jag inte kan laga mat särskillt bra,

tycker jag att Champignoner kompleterar bra

om man ska ha någonting i maten.

Köper dock endast färska och ej i burk/glas,

då jag tycker att de i burk avger en viss bismak.

Det blir kanske 500g till 1kg Champisar för mig per vecka! Brukar köpa på LIDL eller Netto, då de är billiga!

Ha en fortsatt trevlig Torsdag!

Kram

Stevie

:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej