Gomorron..

Publicerad 2011-09-06 09:08:32 i Allmänt,

en fantastisk morgon har vi här i Blekinge.. Gårdagen regnade bort för engelsson..jag hade fullt bestyr med svampen..Mycket e redan torrt o ska in i glasburkar o ner i matkällaren.. Sen har engelsson nåt att stoppa in i grytor o soppor hele långa vintern.. Man känner sig rätt rik när man ser raderna av burkar där nere..
.
.
O sen har jag fortsatt med min släktforskning.. O det e ett äventyr..för av två personer blir det fyra blir det åtta blir det sexton..ja fruktansvärt intressant e detta o nu e engelsson nere på 1400-talet o snokar efter sina anor..  O där finns det idel spännande individer..  Nu har jag defenitivt fått blodad tand... O alla dessa städer o byar o sjöar o älvar som jag passerat o vistats kring..får nu en ny innebörd..  Här har jag avlägsna rottrådar..härifrån kommer mina förfäder..här levde o verkade de ända sen 1400-talet..hur mäktigt känns inte det..
.
.
.
Idag hoppas jag att jag e så bra från min förkylning att jag får lite mer gjort här hemma oxå..det behövs nog..  Har ju en unge till nere för räkning med flunssan nu..hon sitter o snörvlar o hostar o sörplar kycklingsoppa..det e mitt botemedel mot allt vad förkylningar heter.. Så fort de börjar bli sjuka så ber de om den soppan..o engelsson kokar den mer än gärna åt dem.. Då vet jag att de får i sig näring o inte tynar bort från mig..
.
.
O sen vill jag nog ut en liten runda till skogs..fast jag får förhärda mig o inte dra hem mer svamp nu..det får torka färdigt det jag har först..  Men titta kan man ju göra..o fotografera..ler
Nä skämt åtsido..jag behöver bara komma ifrån en stund o sitta på en stubbe o andas skogsluft..o känna stillheten från skogen.. Det finns inget mer rogivande än o sjunka ner en stund med en kaffekopp o en macka o bara vara..andas o känna hur kroppen o sinnet stillnar..
.
.Nehe..lite kaffe kanske.. O ett ordspråk..kram på er
.


Postat av: sladdertackan

Publicerad 2011-09-06 17:04:59

Jag har aldrig släktforskat, men min faster gjorde det. Det fanns rätt roliga efternamn i släkten, t.ex. Sifferdotter.

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2011-09-06 20:13:24

Himmel o pannkaka vilka läckra svampbilder det kryllade av här! Trattisarna har inte riktigt vuxit klart här i Dalarna, vi plockade ett par liter i helgen men på våra bästaste ställen har dom inte ännu tittat upp ur mossan! Var glad att du sluppit älgflugan, den kan förstöra hela svampsäsongen!

Inhandlade en keps igår o nu hoppas jag att det blir svalare så man kan ha en jacka på också. Ju mer hud man exponerar ju fler äckel tror jag man får på sig...

Trist att du har sådan värk, jag har också förtidspension, pga utmattningssyndrom, artros och åderförkalkning i kärlen. Fick en diagnos för ett år sedan, ett kärl i halsen är totalt igenmurat och går inte ens att operera. Tack o lov klarar man sig med två artärer till huvudet, men mycket mediciner blir det. Hoppas ditt blodtryck rättar till sig, jag åt många år tre blodtrycksmediciner men har kunnat gå ner på två nu.

Fortsatt lycka i svampskogen!

Postat av: Gardenhouse

Publicerad 2011-09-06 21:02:54

Vilken trevlig "vanlig" dag du haft och tagit vara på =) Förkylningar i familjen till trots.

Kul att höra hur det går med släktforskningen för dig... Spännande att veta så mycket om sin bakgrund och sina trakter. Heja på i fortsättningen med!



Kram Sussi

Postat av: strömma

Publicerad 2011-09-06 22:56:35

Det låter bra att du haft en vilsammare dag idag.

Härligt med all svamp på "vänt" för goda rätter framöver ler.



Släktforskning låter så spännande. Min faster har forskat i flera år och hon säger som dig att ju längre bak hon kommer i leden, desto mer upptäcker hon och sen bär det vidare åt alla håll. Bra för mig och andra i släkten att få ta del av :-).



kram

strömma

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2011-09-07 07:20:04

Morning mitt i svampen! Jisses! Fast jag var ju likadan förr....nu blir det inte så mycket, får vara väldans försiktig med svampen, trådigt o så...

Men sitta på en stubbe o fissolofera går ju bra, fniss! Kanske inte idag för nu regnar det o blåser rejält här uppe i Hälsingland!

Härliga foton från både norr o söder hos dig!

Kramen!

Ragnvi

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-09-07 09:00:57

Här bara tänker jag ut i skogen, men hinner aldrig.. Hittade ju som sagt större saker där istället ;), undrar om den stackaren hämtat sig än...

Postat av: Gardenhouse

Publicerad 2011-09-07 10:56:56

Tack för rara orden hos mig,

nu hoppas jag ni får bättre väder hos er idag...

Kram Sussi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej