Hehejsan....

Publicerad 2011-09-22 20:41:16 i Allmänt,

hur mår ni ikväll..engelsson e belåten med livet..  Värken har varit uthärdlig nästan hela dagen..jag har haft trevligt besök..vi har varit på en svamprunda...det har varit relativt fint väder idag..o sambon serverade palt o stekt fläsk till kvällsmat..ja så livet e gott..
Ja i morse så började dagen genast bra..eftersom jag kunde krångla mig  ur sängen med ett minimum av smärta..  Efter frukost kom en jättego vän traskande för en fika..  Vi satt i köket o drack vårt kaffe medan regnet strilade ner där ute..det kom ett par snabba skurar med strålande solsken däremellan..
engelssons pelargoner e inflyttade från balkongen o blommar såhär fint..
På eftermiddagen så åkte vi till svampskogen..det blev några små korgar med trattisar..men ingen Karl-Johan fortfarande..det blir nog inga sådana för engelsson i år..
Sen hittade engelsson ett häxägg..  Det såg roligt ut som ett stort gåsägg nedgrävt till hälften i marken..
Ur detta häxägg växer det fram en Stinksvamp med tiden..en  Phallus impudicus..passande namn verkligen...
O en bit bort så fanns det faktiskt ett ståtligt exemplar..nåja ståtligt e väl o ta i..skumt snarare..o stanken e vidrig
Den nedersta fulingen hittade jag för ett tag sedan..samma familj men annan färg på denna
Sen går äckelsaken tydligen att äta oxå..i allafall en del av det sk ägget..blööörrkkk
http://svampklubben.org/aug2004.html Njaee men där har ni länken om ni vill testa..
Ja huua..konstiga saker det finns i vår herres hage..
Här e sambon i full fart med att plocka betydligt trevligare saker..trattisar..
Nehe..nu ska engelsson kura i soffan..ha det bra alla fina..kram


Postat av: Svenne

Publicerad 2011-09-22 21:50:42

Den nedersta stinksvampen (Phallus impudicus) ser rolig ut. Det ser ut som en svamp växer ur själva svampen.. Skall den verkligen se ut så?



Postat av: Cicki

Publicerad 2011-09-22 21:58:52

Det låter som om du haft en härlig dag. Här har det varit ont och allmänt hängigt. Så pass att jag struntade i vattengympan. Men jag har letat fram några tyger till våra egna kuddfodral och fick lite rensat samtidigt. Två kassar som ska få gå till loppisen.

Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-09-23 01:41:25

Vad glad jag blir att höra att du mått hyfsat bra idag. :) Tänk så mycket lättare de dagar känns när man har lite bättre kontroll på sin egen skrupliga kropp. Själv känner jag att jag lever efter dagens bestyr, men det är ingen större fara. Den största faran är att när man väl har börjat att röja, så vill man ju fortsätta tills det är klart. Ska till sjukgymnastiken vid 11 tiden, så fram tills dess lär jag nog inte dra igång något nytt projekt, men sen lovar jag inget mer... ;)



Jätte fina bilder på äckliga svampar. Tror aldrig jag sett sådana? Borde ju minnas det om de luktar så illa som du säger. Men jag missar så mycket på marken, när jag måste ha koll på spindelväven mellan trädstammarna. Så fjollig är jag!



Önskar dig flera bra dagar för återhämtning. Massor av kramisar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej