En aningen kylslagen..

Publicerad 2012-05-07 08:28:43 i Allmänt,

morgon mötte oss när vi slog upp balkongdörren i sovrummet vid sjutiden..   En liten ynkans solglimt lyckades busa runt en stund innan en massiv molnmatta sjasade iväg den.. Nu är det genomgrått och fortfarande kallt. Nu gör det inte så förfärligt mycket just idag då jag ändå har inomhusaktiviteter inplanerat..jag o lillsyran ska till en god vän som flyttat..och hjälpa henne med att packa upp.
Söndagen gick stillsamt till..jag var inte utanför dörrarna på hela dagen..om man inte räknar balkongdörren då..för där ute har jag vistats åtskilliga timmar igår..o planterat om allt ju..  Man kan ju tycka att det hade passat fint med en solig och varm morgon nu så vi fått äta frukosten därute..men det kommer väl sådana oxå framöver..
.
Jag satt tidigare och  funderade på detta med Facebook..en liten trevlig bieffekt av nämda inrättning är att jag övat upp min finska igen.. Jag har alltid haft ett starkt modersmål..tack vare min kloka mor som såg till att jag pratade enbart finska i hemmet..försökte jag prata svenska med henne så svarade hon helt sonika inte.. Hon såg och iakttog hur våra bekanta hade det och förfasade sig över att många av mina jämnåriga   tappat sitt hemspråk.. Min mamma kunde vara en oerhört resolut kvinna, hon gjorde något åt saken och inhandlade raskt en finsk ABC-bok. Så när jag var sex år gammal så fick jag lära mig att läsa och skriva på finska..hon såg verkligen till att finskan blev mitt första språk på alla plan.. Bokhyllorna innehöll lika många böcker på vardera språket. Vi hade en prenumeration på finska Kalle Anka,,samt en finsk dagstidning. Sen hade jag ju finskaundervisning i skolan hela skoltiden ut..även i gymnasiet..och jag hade alltid en femma i betyg..tack vare min mamma.  Jag läste och skrev obehindrat på finska långt in på åttiotalet..sen vet jag inte vad som hände..  Jag kan inte skylla på min fd man.. han trots sitt sydeuropeiska ursprung så talade han finska flytande..finska och sju andra språk.  Men jag slutade läsa finska böcker och plötsligt så brevväxlade man inte längre med folk..så min finska sköts åt sidan.  Så nu med Facebook då..då har man ju fått kontakt med släktingar o familjemedlemmar på ett nytt sätt..o nu måste man skriva igen..  I början var jag fruktansvärt osäker..jag ljudade tyst inom mig o försökte få ihop allt rätt.. Men plötsligt lossnade det, och nu märker jag hur den plötsligt flödar igen..helt fantastiskt..det är som att få tillbaka en bit av sin identitet som legat glömd.  Så nu ska jag börja läsa böcker på mitt modersmål igen..detta fantastiska rika språk som lämpar sig ypperligt i skrift..och jag ska njuta av varenda stund.. Tack mamma för att jag fick en sån fin gåva av dig, mitt modersmål.
.
.
.
.


Postat av: AprilSus

Publicerad 2012-05-07 11:42:13

Klok mamma du hade! Jag hade ju en önskan att Mathilda skulle vara tvåspråkig, då hennes pappa är spansk talande. Tyvärr, så rann det ut i sanden, för ju mer hon började prata på svenska ju mindre pratade han spanska med henne. På dagis fick hon hemspråk, men hon hängde inte med och vägrade gå dit. Men under sin uppväxt i sthlm så hörde hon ju språket pratas nästan dagligen. Jag lånade spanska barnböcker på bibblan, men det var sällan hennes pappa läsate för henne. När hon kunde läsa själ så kunde hon läsa på spanska och uttalade orden rätt, fast hon inte förstod vad de betydde. Inte ens då tog hennes pappa tag i det. Jag kan ju inte spanska, så jag har inte kunna ta över heller. Mitt sista försök att få min dotter tvåspråkig var att sätta henne i spanska skolan, där all undervisning skedde på båda språken. Men det blev lång resväg och långa dagar för henne, så när hon kom hem hann hon aldrig vara med sina kompisar, så hon ville börja i sin gamla skola igen. :(



Till hösten börjar hon 7:an och har valt spanska och jag hoppas verkligen att de lilla hon fått med sig kanske trots allt sitter i ryggmärgen på henne? Hon är jätte duktig i engelska, så hon tycks ha ganska lätt för språk, förhoppningsvis även spanska. Hon har ju en massa släktingar i Peru och flera av dem har hon på FB. Vore ju kul om hon kunde få lite mer kontakt med sina rötter i Sydamerika. Jag är jätte ledsen för att Elmer inte delat med sig av sin kultur och språk till sin dotter. Jag är stolt över hans/hennes bakgrund, men tydligen är inte Elmer det själv och tyvärr inte heller Mathilda, men kanske nyfikenheten växer när hon blir äldre?



Bra att du hittat tillbaka till ditt modersmål. Jag gick faktiskt en ABF kurs i finska i min ungdom. Äldsta barnens farföräldrar är från Finland och mitt ex pratar språket. När vi var unga brukade vi åka tills hans släkt i Jyväskyle och jag ville lära mig språket. Gick inget vidare, tyvärr. Läraren kunde ingen svenska och mitt ex höll på att skratt ihjäl sig när jag övade på honom, så jag lade ner allt, men några ord sitter kvar i skallen på mig. :)



Ja, hoppsan vad jag svamlade iväg nu då...

Ha en toppen bra dag, även om den blir sol lös. Hos oss skiner den för fullt, men jag är inne ändå, mår så där...



Många kramisar! ♥

Postat av: Svenne

Publicerad 2012-05-07 13:37:25

Det önskar jag min mamma gjort.. Men min mor glömde den samiska språk/dialekten/seden den dag och satte sig på tåget ned till lilla Skåne för 40år sedan..



Jag trodde länge att vi hade rötter hos samerna, men det har alldeles nyligen visat sig vara fel. Vi kommer ännu längre bort.. Ända ifrån Sibirien enligt min faster som släktforskar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej