Sippor rosmarin chiliplanta tomat och rosengeranium

Publicerad 2012-05-05 17:41:46 i Allmänt,

fick följa med från Oppmanna plantskola idag..  O herredu milde så mycket roligt de hade..men trädgården kan ju inte härbärgera hur mycket som helst..o framför allt..jag orkar inte sköta allt för mycket..så jag fick besinna mig..
..
Vi steg upp rätt tidigt idag o åkte hemifrån redan vid niosnåret..  Vi åkte en liten byaväg över ryssberget..  Överallt log våren ljuvt mot oss.. Allt var skirt grönt o sådär vårfräscht som bara den första grönskan är..  Denna vägen är oerhört mysig att färdas..då den slingrar sig ömsom genom vacker gammal bokskog ömsom bromsas in av små minibyar och äppelodlingar.. Små röda stugor omgivna av yrvakna trädgårdar där forsythian väl är den som mest ger sig till känna nu..även fruktträden blommar så smått som gräddvita plymer i grönskan..
.
Väl i Sölvesborg så kikade vi in på Lions loppis..det finns fler men vi nöjde oss med en av dem idag.. Där fyndade jag en stor fruktskål och ett soffbord till Isas vind,,roliga dricksglas..och en fantastisk stol..en ja vad kallar man det..länsstol..i trä med stoppad sits....just nu är den målad i rostrött..men jag har en vision av den i vitt eller grönt..men vi får se,,den har så härlig patina i färgen nu..så den får kanske förbli röd..
.
Från Sölvesborg åkte vi mot Oppmanna..vi passerade näset mellan Ivösjön och Oppmannasjön där  vackra  Bäckaskogs slott ligger. Idag tycket vi inte vi hann med ett besök..men senare i vår så ska vi absolut åka denna vägen igen o då göra ett längre stopp och fotografera lite..
.
Skåne är vackert..måste jag erkänna..nästan lika vackert som Blekinge,,åtminstone i trakterna runt Vånga..här avlöstes de honungsdoftande varmgula rapsfälten av fantastiska fruktodlingar..oppmannasjön o Ivösjön tävlade med varann om uppmärksamheten.. I fjärran reser sig Vångaberget.. Man trodde bitvis inte att man var i Sverige..
.
.Rapsfält och fruktträn i bakgrunden.
.
.
.
Väl i den lilla byn Oppmanna svängde vi in vid plantskolan o sen var jag förlorad för världen för en stund framöver..
.
Här fotar maken mig när jag försvinner in bland gångarna..så han greppade kameran o tog lite bilder ..
Och det gjorde han bra..här följer hans bilder..
MYCKET att frossa i.
Lärkträd
.
.
.
.
Vad exakt han fotat här vet jag inte..
.
Ja en fin dag hade vi..det kommer vi att göra om snart.. Nu blommar snart alla fruktodlingar runt vånga..o det vill jag inte missa..
O det hann bli söndag innan jag fick detta inlägg klart..men bättre sent än aldrig ju...  Söndagen har gått i lite stilla mak..balkongen har jag färdat.. Så nu kan man sitta där och mysa..bland pelargoner o lobelior o tomat-o chiliplantor.. Mynta ska jag gräva upp o sätta i kruka..likaså vill jag ha en persiljekruka därute..
Nu säger jag hej..o önskar er en riktigt trevlig söndagkväll..kram på er..


Postat av: Janne

Publicerad 2012-05-07 07:36:55

Hej! Det är många som har börjat med blomplantering och trädgårdsskötsel nu. Ha en fin dag !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej