Tisdag morgon...engelsson har varit uppe någon timme...

Publicerad 2010-08-31 09:42:13 i Allmänt,

solen skiner varmt o höstskogen lockar på oss..
Det e en underbar höst hittills..precis sådan som engelsson tycker om..  Vi var ute till skogs några  timmar igår o det var härligt..svamp fanns i mängder o vi fyndade riskor o soppar o kremlor samt svart trumpetsvamp.. Det finns en skog bara nån kilometer hemifrån där engelsson klarar av att trava runt..en lättpromenerad blandskog med trevliga stigar o slät mark..
Men först tänkte jag visa er lite bilder från vår tripp till skåne i lördags..  Vi var ju på loppis o svamprunda loppisen gav inga jättefynd..eller nåja en stor fugaskål var det ju..lite repig men bra bruksskick..o en jätterolig brödrost som kommer att passa i vårt retrokök..sen en handdrejad servis som fångade engelssons hjärta..där alla fat o koppar o fat var olika i glasyren..
Svamp hittade vi däremot massor av..t om en blomkålssvamp..engelssons första.. Vi for till en sjö Örsjön--o där så promenerade vi runt i den fantastiska naturen o fyndade svamp
Regnet låg o hotade hela tiden o stundvis så småduggade det..men det var ett milt regn..
O svamp fanns det ju gott om
På hemvägen så stannade vi till vid en liten väg..o fyndade igen
Sen for vi tillbaka till Osby o gick på chinan innan vi nöjda men trötta styrde kosan hemåt..det var en härlig kväll dimman låg svepande över ängar o sjöar..vi stannade o tog några bilder..
Sen igår var ju ute igen..o hittade svamp..både ätlig o oätlig..tänkte visa er några bilder på dem
Så här vackert öppnar sig skogen in mot en liten stig o där växte denna krabat..vet inte vad det var dock
Denna enorma albinosnigel smaskade i sig en kremla..han hade verkligen tagit den i besittning..
Farligt farligt...vit flugsvamp
En lila skönhet..ser oerhört giftig ut..
Strävsopp av något slag..  gråsvartbrun på hatten
En jättefluga på en okänd svamp o på lilla bilden en narrkantarell..dessa luriga små rackare borde inte få finnas anser engelsson..de lurar ögat..när man ser dem så tror man alltid en sekund att man hittat kantareller
Speciellt när det ser ut så här i mossan..grrrrr
Nee ha en toppendag..nu drar jag till skogs...


Postat av: Cina

Publicerad 2010-08-31 10:30:43

Oj, vad mycket svamp. Vad härligt! Det händer att jag letar svamp men jag har visst inte de glasögonen på mig för jag hittar ingenting. Inte ens ett svampår som detta. Antingen har man det eller så har man det inte verkar det som. Förlitar mig på mamma......

Hoppas du har en härlig dag i skogen!

Postat av: AprilSus

Publicerad 2010-08-31 12:44:34

Vilka underbara bilder!!! Sen min digitalkamera gav upp för ett par år sedan har jag nöjt mig med min mobilkamera, den är ju ändå alltid med, men bilderna blir ju där efter...



Julia har en bra systemkamera, men den känns så stor och klumpig att släpa runt på, men när jag ser dina bilder blir jag lite sugen på att försöka själv.



Ha en skön dag! Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej