En dimmig morgon..

Publicerad 2013-04-26 07:50:27 i Allmänt,

mötte engelsson kl sju när jag steg upp. Alldeles grått och dant ute..huuua så trist igår var det så soligt och fint hela dagen.  Men det har regnat och plaskat halva natten  så dimman är väl inte oväntad. Maken sover och snusar ännu, han steg upp tidigt och körde äldsta dottern till bussen. Hon går ju på läkarutbildningen nere i Lund och det är tidiga morgnar och långa resor för henne varje dag. 
.
.
En kopp kaffe och en macka hägrar allt lite nu..det börjar bli dags för frukost. Sen ska jag städa lite och plantera mina pelargoner i krukorna på balkongen. För nu är det ju alldeles strax helg. denna veckan har faktiskt gått hysteriskt fort, inte begriper jag varför tiden ska rusa iväg så hemskt.. 
.
.
Något engelsson funderat över på sistone är detta med köttkonsumtionen. Är det bara jag som reagerat på att köttet blivit så billigt. Samtidigt tycker jag det blivit sämre, köttfärsen släpper vatten, kycklingfileerna är alldeles geggiga, ja listan kan göras lång på dåliga charkprodukter. Vi stoppar i oss mer av detta dåliga kött för varje år och är det rena köttet så undermåligt hur ska inte korv och annan halvfabrikatsmat vara.  Sen var det ju  det stora köttfusket då nötkött var häst o allt annat som rapporterades..Jag såg en bild på facebook igår på en bit kött med en stor varböld i, bilden var tagen på ett slakteri och texten lät antyda att sådant kött bara renskärs och sen hamnar den på vårt midagsbord. Sen har vi rättviseaspekten, hur schysst är det att vi i västvärlden föräter oss på detta kött som kräver så mycket resurser att producera när så många andra svälter, Jag personligen och mina barn likaså, hade nog lätt kunnat äta mindre kött och vi gör så mer och mer. Däremot maken stretar norrländskt envist emot, han älskar kött och charkprodukter och avskyr svamp och rotfrukter och de flesta grönsaker. Han äter gurka tomat och morot punkt. Så det är liksom aningen besvärligt när man själv har det här tänket runt kött och chark. Men han får nog finna sig i det med tiden, för jag kommer att laga mindre kött i fortsättningen punkt.
.
.
Nehe..nu har jag filosoferat klart..nu blir det frukost..ha en fin dag mina vänner..kram
.
.
.
.


Postat av: Mia

Publicerad 2013-04-26 08:23:49

Godmorron....Under årens lopp har vi nog blivit grundlurade ett flertal gånger vad gäller vår mat, men tur att det börjar uppdagas mer o mer, till slut kanske vi får produkter som ÄR bra....
Ha en toppenhelg nu, lilla engelsson, själv åker jag iväg en sväng :-)

Postat av: AprilSus

Publicerad 2013-04-26 10:33:44

Usch, jag känner mig jätte ruggig och frusen idag. En och annan solig och ljum dag är inte tillräckligt efter en så här lång vinter. :/

Själv har jag snart inte ätit kött på ett par år, men fisk äter jag. Just nu är det köttkonsumtionen man skriver mycket om, men under andra perioder har det varit fisken som varit fel att ha på sin tallrik och även frukt och grönt är fel på, med tanke på att frakt och besprutningar mm. Det är inte lätt att vara människa när det kommer till vad vi "bör/får/kan/vill" stoppar i oss, för hur vi än gör så är det fel beroende på tillfället. :(

Ha en fin helg!

Kramkram!

Postat av: Sirpa

Publicerad 2013-04-26 12:33:34

Hej! Nu är jag ätlig, hann inte läsa men kommer tillbaka:) Önskar dig en mysig fredag!
Kram Sirpa♥

Postat av: Hanneles paradis på Hisingen

Publicerad 2013-04-26 20:03:26

Att köpa kött är ren lotteri... få högvinster.

Postat av: Anna och en röd stol

Publicerad 2013-04-26 20:29:11

Oj jag har glömt bort vad fint hundkex är, så vacker bild. Ha det gott. Kram Anna

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2013-04-28 17:20:06

Hej, jag har sänkt min köttkonsumtion rejält sedan ett par år tillbaka. Helst äter jag lammkött. Dom sprutar i en massa vatten i kycklingfileer o dylikt o kallar det att dom är marinerade...
Vi handlar någon gång i månaden hos slaktaren o då vet man verkligen vad man får för pengarna. Inte det billigaste köttet men absolut det godaste. Skulle inte maken kräva kött på tallriken så skulle jag förmodligen avstå. Nu äter jag bara fisk och vegetariskt i veckorna och kött bara under helgerna när maken äter hemma.
Kram o ha en fin ny vecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej