Loppislördag..

Publicerad 2013-05-04 18:24:00 i Allmänt,

av det mysigaste slaget har vi haft idag.. Fast den började då rent tokigt på alla sätt och vis.. Först hade vi sett fel på datum så en av loppisarna var inte idag utan först imorgon. Sen får svärsonen punktering halvägs till Älmhult. Vi upptäcker plötsligt att de inte syns i backspegeln längre, vänder bilen med hjärtat i halsgropen och hittar dem stående vid en bussficka. Som tur var så hade inget värre hänt och däcket var fort bytt så vi kom vidare. Väl i Älmhult så hade loppisen bytt lokaler så det tog ett tag innan vi hittade rätt..
.
.
Som ni ser så fyndade vi idel fina saker.. De hade ett så fint och fräscht fik så vi passade på att mata Zelda och stoppa i Zac lite våfflor medan jag fick mig en kopp kaffe. Efter detta stället så ramlade vi in på en kombinerad loppis och antikhandeloch där forsatte vi att fynda.. Dottern hittade bla en Safarikanna, en ugnsform och tallrikar Lansett till sin samling Gefleporslin.. Smidetallrikarna fyndade vi på första stället..
.

 
Dessa blev jag så glad över,,detta är en färg jag gillar på glas,,, Den fyrkantiga är en Isi-vas från Gullaskruf den andra vet jag ingenting om.
.
Det lilla städskåpet till dockor var ett fynd i verklig mening. Det är från sjuttiotalet och tillverkat i Västtyskland,. Ett exakt likadant fick jag i present när jag var ca sju år gammal, jag älskade det högt och lekte i evigheter med det.. Först till små babydockor och senare till Barbie. Jag hade inte så mycket kvar av mina leksaker eftersom min mamma tyvärr gav bort nästan allt till vännernas ungar..men denna sparade hon konstigt nog..Tyvärr så gick det ohjälpligt söner nån gång på åttiotalet . Så att hitta detta i så gott som perfekt skick och med så mycket innehåll..ja det går inte att beskriva lyckan.
De små färglada barnmuggarna med ekorrar på är svenska..Elme eller Glimma eller Gränns glasbruk..gjutformarna  flyttade från bruk till bruk..de finns i nio färger..vi har fem av dem nu.
Den lilla flickan är ett saltkar..dottern fyndade den och jag hade en pojkfigur i samma serie så nu har hon ett par.
 
Väl hemma så var det ingen av oss som orkade mer..dagen får vara nog så här.. Imorgon är en ny dag..vi får se vad den bär med sig,...vackert väder åtminstone..kram


Postat av: "LillaSyster"

Publicerad 2013-05-04 21:06:00

Förstår glädjen över dagens fynd - man känner sig nästan lite rikare!Ha en fortsatt skön helg! =)

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2013-05-05 06:48:34

Morning! Vilka härliga fynd ni gjorde! Och tur att det inte blev värre med punkteringen!
Min dotter bor i Gävle sen många år...hon samlar nu för fullt på Gävle Porslin...
Kramen!
Ragnvi

Nu ska jag läsa vidare i din blogg!

Postat av: Gunnar

Publicerad 2013-05-05 08:53:02

Jag älskar loppisar. Men man får se upp så att man inte får för mycket prylar hemma. Kanske borde man vara lite mer flitig med att lämna in saker på loppisarna så det blir lite balans.

Postat av: AnnaKK

Publicerad 2013-05-06 08:49:14

Vilken charmig pryl - leksaksstädskåpet! Jag hade nog inte heller kunnat motstå det ifall jag hade haft turen att trilla över ett sånt på en loppis eller dylikt!

Förresten så undrar jag om ni inte var där jag brukar vara!? På Pingskyrkans Second Hand i Älmhult??? :-)

Dock var jag inte där denna lördagen, för nu konkurrerar campinglivet också ang helgnöjena! :-D

Ha det fint!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej