Söndagsron....

Publicerad 2014-08-31 22:21:00 i Allmänt,

råder i det engelsonska residenset, funkisvillan sluter sig som en varm famn runt familjen. Vi trivs så enormt bra här i huset, vi tre generationer som huserar här.  Ofta får vi frågan hur i hela friden vi kan bo såhär, så tätt inpå varandra.  Men vi har ju faktiskt egna boenden i separata lägenheter och det finns bara fördelar med att bo såhär.  
 
 
Idag har vi pysslat om ett billass karljohan.. Ja i allafall en hel baklucka, vi hittade en fruktansvärd mängd med svamp i Göingeskogarna igår.  Inatt satt vi halva familjen och rensade och skar till torkning..De finaste lade vi kylen för att fortsätta idag men snart insåg jag att nääähe, detta går inte och plan b fick snart utformas.  Det blev soppa..jag skar ner svampen i små bitar hackade en massa lök och vitlök fräste allt i smör och kryddade med balsamvinäger peppar torkade smulad tomat buljong persilja..skar ner nån morot och purjolök i stora bitar..hällde på vatten och lät det puttra en bra stund.. Sen mixade jag allt ordentligt och hällde i burkar som nu ligger i frysen.. En liter lät jag koka upp igen och hällde på grädde och lät koka en stund...såå god soppa blev det.
Detta blir så bra så bra att plocka fram i vinter.. speciellt med tanke på vegetariarerna i huset..
.
.
Jag måste ju bara visa er alla svampbilder från  igår.. Varsågoda en rundtur i Göinges svampvärld
 
 
Ja nu finns det svamp för den som vill plocka, det krävs i princip ingen ansträngning för att få hem de..de finns överallt.  
Nu tror jag att jag ska stänga ner för ikväll..känner hur sömnen knackar på.. 
 
 
ä
ärld
 
m
mpvärld
 
..
 
 


Kommentera inlägget här
Publiceras ej