engelsson har varit i svampskogen

Publicerad 2009-08-26 14:14:56 i Allmänt,

o där hittat både aliens o gamla välkända godingar..aliens..jamen titta bara här nedan..



Ja hickar man inte till vid åsynen av den blicken..snacka om EVIL EYE



Färdigkläckt*L* så ska den nog se ut såhär..om jag inte misstar mig..dessa växte intill i alla fall 

Detta e alltså Stinksvamp..eller liksvamp..Phallus impudicus..o innan den reser sig så här ståtligt*S* så gömmer den sig i ett äggliknande hölje..ett sk häxägg...o det säger jag bara ..den gör skäl för sitt namn..stanken e vedervärdig.
engelsson knäppte några bilder o avlägsnade sig sedan hastigt..

Nåväl..vi har ju även hittat godingar..både Tegelröd björksopp o Citrongul slemskivling fick vi med oss hem..
Tegelröd björksopp Leccinum versipelle 

Citrongul slemskivling Gomphidius glutinosus

Vad detta e har jag ingen aning om..någon som vet??
Denna tikkan eller vad det nu e fastnade jag inför en bra stund..väldigt vackert med alla dropparna

Sen for vi till en liten fiskesjö o satt o fikade en stund
Härlig brygga..där stod  vi länge o kikade på en rovfågel som seglade över sjön..  
Här vid den stora sjön Halen 
O sen hälsade jag på den gamla ekan..men nu hade jag gummistövlar o kunde vada ut en bit

En härlig förmiddag..nu ska jag rensa svamp o steka lite...ha en fortsatt bra dag..kram 


Postat av: puffsomintekanfotograferasådärsomengelssonkan...

Publicerad 2009-08-26 14:36:53

Helt fantastiska bilder som vanligt.

Det är en fröjd att kika här inne... alltid.

Vad jag skulle vilja kunna fotografera sådär proffsigt men mina suddiga bilder får välan duga...

En bra kamera kostar väl tusentals kronor

Miehän olen köyhä kulkuri vaan... tai jotakin sinnepäin..haha



Må gott finaste vännen!!



Halit!!

Postat av: biggan

Publicerad 2009-08-26 15:05:37

en härlig förmiddag, det är så skönt i skogen nu, kram biggan

Postat av: Kusinen

Publicerad 2009-08-26 16:43:55

Blääää ser ut som ett ormöga som tittar ut ju...usch då!!! Konstiga svampar det finns nu för tiden...finns det inga kantareller i Blekinge...:)

Visst kan vi gå en runda imorgon...absolut...:)

Postat av: Ingrid

Publicerad 2009-08-26 18:34:13

Imorgon ska farmor iväg o förlusta sig med ena svärdottern, hennes syster o systerdöttrar. Naturligtvis ser vi till o umgås lite med Ida också. Förutom tjejmilen (inte jag o Tessan dock) ska vi shoppa o ha det gott i 4 dagar! Ska bli trevligt.

Postat av: AnnaKK

Publicerad 2009-08-26 18:44:29

Härliga foton från svampskogen - men jag är tacksam över att slippa känna lukten från liksvampen... :-)



Och ekan har du kommit närmare nu - finemang! :-)



Trevlig kväll!!

Postat av: Christa

Publicerad 2009-08-26 19:07:57

Hej! Ja eller hur,shit gissa om jag var förbannad! Grr men tur är att det lagt sig! Fin fina natur bilder du visar, den ekan är ju as gammal! Wow! ha en fin kväll nu kram

Postat av: Ninni

Publicerad 2009-08-26 19:15:04

Vilken härlig dag du har haft...urk för den läskiga svampen!



Va kul att kunna så mycket om svamp det finns ju massor med läckerheter i skogen men jag vågar bara plocka kantareller (om jag nu hittar några hihi)



Ha det.kram

Postat av: Amanda

Publicerad 2009-08-26 23:08:09

Men fy vilken snuskig bild. Jag tror jag tycker bättre om de vackra naturbilderna här nedanför. ^^

Postat av: Boman

Publicerad 2009-08-26 23:12:53

Hej där! Det finns de som äter Häxäggen som en delikatess! Den gula kan vara en Svaveltofsskivling och tickan är en Klibbticka. Fina bilder! Längtar till skogs men orkar inte ännu.

Postat av: Kashaya

Publicerad 2009-08-26 23:47:33

Usch vad otäck svampen som såg ut som ett ägg som höll på att kläckas var...



Tack för rösten.=)

Postat av: Ännelaij

Publicerad 2009-08-27 06:47:46

Usch!

Fy racksingen för stinksvamp..blääääää..

De andra svamparna såg nice ut.

Själv törs jag bara plocka kantareller, skulle behöva ta mig ut i skogen och plocka lite.



Fina bilder igen.



Kram

/A

Postat av: Christa

Publicerad 2009-08-27 08:44:48

Voi rakas ystävä!! Kiitos. Ja jag hoppas ju också men ja jag vill inte hoppas för mycket, man blir så besviken! Hoppas du får en fin dag idag! kram

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-08-27 09:56:47

WOW! Vad duktig du är med kort !

Men vad i hela friden gör du med citron slemmig svamp???

Går det att äta ???

Röd björk sopp???Kanon bra info OM SVAMP ...Då du visar bilderna också !!!

har du flera ?

Själv plockar jag endast tratten och gula kantarellen .

Kram Jenny

Postat av: Paula

Publicerad 2009-08-29 15:33:25

Vilken härlig svamputflykt! Jag är väldigt förtjust i citronslemmisen, tycker den är en av dom godaste. I år har vi inget bra KarlJohan-år, det hade vi ifjol, tur man har torkat så det räcker o blir över...

Till Lappland? På semester? Jag vill också åka dit!

Ha det riktigt myspysigt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej