När någon kidnappade Rex Rulting

Publicerad 2011-03-26 15:34:22 i Allmänt,

Läste till min otroliga irritation Farmor Ingrids berättelse om hur hennes bortsprungna hundar blivit behandlade av tanklösa människor.. de hade satt hundarna, som var både chippade o hade namn o telenummer på halsbandet, i bilen o kört dem till ett närliggande samhälle  o släppt dem lösa där..hur idiotiska kan människor bli..
Den här berättelsen fick mig att tänka på vår hund Rex..en norsk älghund som vid tillfället var en medelålders hundherre med tilltagande rundning över buken o därmed fick heta Rex Rulting.. Rex var en pensionerad jakthund som utvecklat skotträdsla o därmed fick framleva sina sista år hemma hos oss på vår lilla gård..  Där patrullerade han sitt lilla territorium o hade det väldigt behagligt.. Rex var fullständigt pålitlig..gick aldrig utanför grinden så vi var aldrig oroliga när han var ute på gården ensam..
En eftermiddag så står jag i köket när jag hör en bil tvärnita ute på vägen..snabbt gör jag en headcount på avkomman..jo de e inomhus alla fyra..o katterna såg jag genom köksfönstret..men Rex...herregud Rex..samtidigt hör jag bilen rivstarta o åka iväg..  Jag rusar ut o kallar på hunden..ingen Rulting i sikte..  Med lipen i halsen rusar jag mot grinden o bort mot vägen..ingen Rex..jag kollar dikena.. fortfarande ingen Rex nånstans..jag ringer grannarna..nepp inte där..  Men var e min HUND???  Maken.. barnen.. grannarna släkt o vänner letar hela dagen..vi ringer polisen o anmäler honom saknad..vi ringer igen..  En vecka senare letar vi fortfarande o polisen har inte fått in nåt tips..
Det går en vecka till o vi letar..o en vecka till. Då ringer min kusin..som bor i en annan kommun o berättar att det finns en annons från polisen i grannkommunen om en upphittad hund som stämmer in på Rex..
Med darrande händer ringer jag numret o får reda på att hunden som alldeles uppenbart e Rex..hittats i vår kommun..
Jamen var utbrister jag o varför finns han hos er..
Ja jo säger polisen..enligt upphittaren så hittades han stående vid stora vägen.. Jag tycker det låter konstigt o ber han kolla exakt vad de uppgivit.  Ja det står att de kom körande o hittade hunden nära vägen..han stod utanför en grind..  Men herregud utbrister jag..han stod på sin egen tomt..vårt hus ligger ju alldeles intill vägen..
Varför motade de bara inte in honom o stängde grinden eller kom o knackade på..
Jajo sa polisen jag kan ge dig deras telenummer om du vill betala hittelön..
Så dessa  människor har alltså kidnappat min hund från hans egen tomt o nu ska de ha hittelön fräser jag..skulle inte tro det..  Var finns min hund jag vill hämta hem honom nu..
Jaaa säger polisen..han finns ju på ett hundpensionat nu ju..viiii kan ju inte härbärgera hundar här inte.. Så jag kan ge dig adressen så kan du åka o lösa ut honom..
Lösa ut honom utbrister jag..o vad kostar det.. Jaaa det kan jag inte svara på säger han lite besvärat..
Jag fick adressen o maken körde ut o löste ut vår hund..2500 kronor kostade Rex ofrivilliga semestervistelse på pensionatet..
Nu så här i efterhand e jag fullständigt perplex vid tanken på att någon kör förbi ett hus..ser en hund stå vid grinden..tvärnitar o galopperar fram o lyfter upp hunden o slänger in den i sin bil..rivstartar o kör till grannkommunen o lämnar den till polisen.. Rex gick aldrig utanför grinden..så var det där de fann honom så måste han gått fram till dem för o hälsa..han var en väldigt väluppfostrad liten herre som älskade alla människor..
Nåväl..vi fick tillbaka vår älskade vovve o kidnapparna fick inte ett öre i hittelön..hade det varit idag så hade jag definitivt letat  opp dem o krävt dem på pengarna för pensionatsvistelsen..   O behöver jag tillägga att det var en väldigt lättad Rex vi fick hem..o efter detta så gick han aldrig mer ens i närheten av grinden


Postat av: Boman

Publicerad 2011-03-27 08:20:56

Ja, det finns då människor som inte tänker alls. Jag skulle definitivt krävt dem på avgiften för pensionatet. Vi är adopterade just nu av en katt som slängdes ut när en småbarns familj flyttade härifrån. Vad lär det barnen tro? Katt kan inte stanna, jag mår inte bra, så han har ett nytt hem som väntar. Bara vi besökt veterinären i veckan och fixat en liten operation. Han är så söt och fin, en perfekt liten varelse. Hur man kan slänga ut en sådan i vinterkylan är obegripligt.Eller något levande alls.

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-03-28 15:28:24

Då har vi varit i en varsin helt osannolik situation.. Räckte att vara orolig över en natt och förmiddag. Tror nog ryktet gått vida häromkring och hoppas verkligen hon tagit till sig. (rädd för att hon inte gör det...)Kan säga att hade hon stått framför min dotter i det ögonblicket hade jag inte svarat för följderna. Visste inte att min 22åriga dotter kunde sådana ord :P

Säga att de inte hade namnbrickor (men väl namnade reflexband)..och ingen var ute och letade (vad visste hon om det?).. och de har tatuerade öronnummer som syns väl (inte chipp) OCH de hade själva hundar!

Postat av: AnnaKK

Publicerad 2011-03-28 17:08:04

Mycket ska man höra innan (hund-)öronen trillar av...! Jösses!! :-I



Bland våra fyrbeningar (det har passerat några stycken genom åren) har det funnits en och annan rymningsbenägen, men som tur är har de hamnat hos nån granne som vetat var de hört hemma.

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2011-03-29 18:50:39

Alltså....jag läste också hos Farmor Ingrid...och nu hos dig! Jag begriper inte....snart ska man väl ha dubbla koppel på vovvarna för att få ha dom ifred?!?! Och förresten...om din hund stod utanför grinden, varför tog dom inte kontakt med er på en gång! Nåt lurt med det där var det nog! Tvi vale vad ilsk jag blir!

Kramen!

Ragnvi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej