Gomorron..solen kikar fram o

Publicerad 2011-10-11 09:21:49 i Allmänt,

engelsson försöker leda upp tillvaron..Ont så ini grönsvedda har jag idag..bläääää Det kommer o bli en mycket stillsam dag känner jag.. Alla leder värker infernaliskt o känns varma o inflammerade... Denna kylan e inte rolig..usch.. Det tråkiga med värken idag e ju att det ser ut att bli riktigt fint väder trots att de faktiskt hotat med regn..solen e nu helt uppe o skiner segervisst.. Det lyser så där höstorange om hela trädgården där ute.. Lönnen utanför vardagsrumsfönstret är en glädjekaskad av  gult o rött o orange.. O   här sitter engelsson mutter morr..  Ibland blir man så genomless på värken..
.
Vet ni vad engelsson gjorde för stolleprov igår..jo kokade en soppa på jordärtssskocka o potatis o vitlök o chalottenlök o purjo..  Herrejisses.. Nu ska jag mixa den o reda med lite grädde så får den bli lunch.. Ja engelsson o äldsta dottern får väl luncha på den för sambon skulle aldrig i livet äta något så konstigt.. Han e en mycket konservativ man vad gäller maten.. O han har det inte lätt alla gånger för engelsson e nog det minst konservativa som nånsin hållt i en stekpanna..  Jag lagar mat utifrån stundens ingivelse o av det som råkar fånga ögat i köket..kan bli vad som helst men oftast blir det bra..  Vilket även sambon erkänner..dock vet han inte alltid exakt vad han stoppar i sig..vilket engelsson kan tycka e lika så bra.... Idag kommer han dock o vara väldigt nöjd med sin sambo..för det blir kalops..om jag nu inte kastar en blick på kryddorna o svävar iväg i något kulinariskt experiment förstås..han kan aldrig gå riktigt säker...
.
.
engelsson sitter o känner sig lite upprorisk..funderar på hur mycket jag skulle få sota för det i morgon om jag struntade i värken idag o gav mig ut.. Hmm det tål o tänka på..  För så e verkligheten..man måste hela tiden väga för o emot..kalkylera o räkna o planera o hushålla med de kraftresurser man har..  Stormar man bara på så blir notan skyhög.. Fast ibland kan det vara värt det..en stulen stund av äventyr o intryck..
.
Uff..nu e det några som travar i svampskogen i ett program på fyran.. Det var INTE bra..för nu spritter det i hela engelsson.. Jag vill ut i skogen..
Vi får se vad det blir av detta..kan nog bli skogen--- Ha en fin dag alla..


Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-10-11 13:19:31

Du ger mig verkligen en bild i huvudet nu, där du står i köket och mixtrar och laborerar med olika ingredienser och kryddor. :)



Jag har aldrig gillat matlagning, men sen jag sa upp Elmer som kock i samband med att vi tog bort köttet i vår kost, så har jag upptäckt att det kan vara riktigt roligt ibland. Jag kan inte heller följa några recept, utan laborerar rätt friskt och oftast till både min och flickornas belåtenhet. Mitt största problem är väl att jag lider av dålig fantasi.



Läste artikeln du länkade till och den var intressant. Jag anser nog att dessa vikt op har mer fördelar än nackdelar. Problemet är att det har spelat väldigt stor roll var man fått sin operation utförd och vilken uppföljningen man fått efteråt. Allt för många har inte fått något stöd alls. Jag hoppas ju att de har blivit bättre med åren, men själv fick jag klara mig mig helt på egen hand och har aldrig fått något stöd efter operationen, vilket säkerligen är en orsak att vikten ökat med åren. Jag tycker att när operationen är utförd, så ska patieneten få fri tillgång till dietist med massor av praktiska kostråd som är anpassade utefter vikt opererade. Samt att se till att man kommer igång med träning och samtalsterapi, då problemet oftast ursprungligen sitter i "huvudet". Allt detta bör finnas tillgängligt tills man själv känner sig trygga med sin nya livstil, utan risk för gamla vanor som tröstätning mm. Som det har varit och kanske fortfarande är, så gör sjukvåden bara halva jobbet, vilket känns väldigt korkat.



Har inte gjort några ändringar i min kost ännu, måste nog tänka igenom hur och vad som ska bytas ut. Frukosten känns som det största problemet, då jag har så väldigt svårt att äta ägg, som gör mig illamående. Det kanske går att vänja bort? Får väl testa mig fram...



Törs du ge dig ut i skogen bland en massa skjutglada jägare? Sätt på dig något riktigt färggrannt, så du syns. :) Ha en fin dag, vännen, trots din värk.



Kramisar!

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-10-11 18:10:01

Jag blir inte ett dugg förvånad att sambon är traditionell i sin matsmak. Han är ju norrlänning. Då är det bara kött och pärer som gäller.....:-)

Postat av: MissStorm

Publicerad 2011-10-11 19:02:22

Så trist med värken. Förstår att du inte drar igång några större projekt i trädgården när det känns så. Men vilken tur att halva nöjet är att drömma och planera! Och en trädgård behöver man ju egentligen faktiskt inte arbeta så mycket med. Det är ju bara att titta på moder jords egna vackra trädgård som du dokumenterar på dina promenader i skogen.

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2011-10-12 07:47:25

Morning! Hoppas du mår lite bättre idag...och tog det lilla varliga igår! Förutom min mage så har ju även jag denna ständiga värk...så jag förstår hur du har det!

Men jag fnissade också här...maten o din sambo...precis lika här kan jag tala om!

Kramen!

Ragnvi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej