God eftermiddag snart kväller ...

Publicerad 2011-09-03 17:18:07 i Allmänt,

kraxar engelsson hest från soffhörnet...  Här e det förkylt men inte speciellt eländigt för det..   Tvärtom mår jag faktiskt oförskämt bra.. min hesa hals o droppande näsa till trots..   Det var nog attans nyttigt att vara obstinat o göra som man känner..sånt borde engelsson ägna sig mer åt..
.
.
Så engelsson har alltså vilat o bara varit engelsson ända sen igår eftermiddag..o det var alltsåprecis vad jag behövde..
Vi har t om hunnit en snabbrunda till skogs..ja bara en liten bit bort o ingen lång runda..men ändå gav det ett par liter trattkantareller..  Såå mina vänner..på med stövlar o greppa korgar o ge er ut för bövelen..det finns massor av svamp..  O mycket mycket småttingar som står på tillväxt..så om ett par dagar e det dax o trava ut igen..
.
.
O bara för att jag e sååå glad över att ÄNTLIGEN hitta trattisar så ska jag plåga er med fler svampbilder..
Så idag har vi ätit varma mackor med trattkantarellstuvning till lunch..o snart ska vi steka kotletter göra mos o puttra ihop en svampsås till det..  Så det e då rakt inte synd om engelsson inte..flinar brett
.
.
Sen så har jag ägnat mig åt lite släktforskning..o det blev intressantare än jag räknat med..  För det visade sig att en av mina förfäder kom från samma by i Norrbotten där sambon släkt har sin gård..  Ja precis där engelsson varit på besök ett antal gånger de sista åren..inte undra på att jag kände mig så hemma där..  O tanken svindlar ju lite..av alla tusentals byar i hela norra Sverige så fann jag mig en karl från just den byn.. Inte konstigt vi trivs så bra ihop..
Detta blev så otroligt intressant att det snart kan vara värt o betala avgiften till släktforskningscentrat för o komma vidare..visserligen e engelsson rätt bra på o snoka på egen hand,..men vissa register kommer jag inte åt..
.
.
Nähä--kotletterr var det visst..dax o sätta fart..ha en underbart fin lördagkväll alla fina..kram på er..


Postat av: Gardenhouse

Publicerad 2011-09-03 21:43:18

Men jag måste fråga, är det svamp år i år? Alla plockar svamp, inte jag för ( än ) kan jag inte. Hittade däremot lingon.

Släktforskning låter spännande... Tro vad du kommer fram till?!

Hoppas förkylningen ger sig av snarast!

Kram Sussi

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-09-04 00:15:12

Sambon släktforskar också och har gjort i flera år. Vi har också hittat flera beröringspunkter mellan våra släkter. Vi har ju alltid sagt att vi levt tillsammans i ett tidigare liv eftersom allt var så naturligt och vant mellan oss ändå från första stunden. Det verkar nästan som om det var så.



Dessutom har älsklingen tagit sig tid att släktforska lite åt mina barn på deras pappas sida. Där har han hittat fantastiska kopplingar till slaget vid Narva, rysk krigsfånge, adel i massor, bl a von Platen och senast nu lite konstiga kopplingar till Wasa-ätten. Inte i rakt nedstigande led utan mer sidolinjer och andra kringelikrokar. Men det kan var nog så spännande och intressant.....:-)

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2011-09-04 07:48:55

Morning! Skön plåga det där med svampbilderna tycker jag!

Meen...din hälsa....hoppas dom har stenkoll på dig! Oroande minst sagt!

Det enda som var bra på mina prover var just blodtrycket...men så har jag ätit medicin ett tiotal år också...

Kramen!

Ragnvi

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2011-09-04 07:50:44

Morning igen! Glömde ju...blev så tagen av vad jag läste om dina prover så jag glömde lite....

Finfina foton! Och så spännande med släktforskningen! När jag blir riktig pensionär vill jag släktforska!

Kramen igen!

Ragnvi

Postat av: Ännelaij

Publicerad 2011-09-04 16:21:37

Mmmmmm...det är VEKLIGEN underbart och GOTT med trattkantreller.

Och gott om dem också.

:)



Låter som en uuuunderbar middag.

Fina bilder också.



Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej