Aprikosmarmelad och

Publicerad 2013-05-22 15:14:00 i Allmänt,

hjortronsylt..
Ja idag när jag fyllde den nykokta marmeladen i små burkar så slog det mig att aprikoser och hjortron har samma gyllengula färg...  Jag tyckte det var lite symboliskt för mina två älsklingsländer.. Finland och Jugoslavien..jajajajajaaaa jag vet det är INTE politiskt korrekt att prata om Jugoslavien som ett land längre.. Men min kärlek till det landet väcktes innan inbördeskriget, i samexistensens dagar. Då de flesta levde som bröder och befäste det med sljivovica. Jag besökte landet första gången i mitten på 80-talet och kärleken var omedelbar. Vi vistades i staden Vrsac, i provinsen Vojvodina, i Banat delen. Där är mina barns far född och bodde sina första femton år.  Vrsac är en fantastiskt vacker stad, den lutar sig tryggt mot Karpaterna i norr och framför fötterna har den den öppna slätten med staden Beograd i fjärran. Ovanför staden på en höjd vaktar borgen Kula,  den har stått där sen den den Osmanska tiden och bestått tidens tand. När man står uppe vid Kula och tittar över staden så känner man historien svepa in en i en nästan overklig stämning.
.
.
Jag älskar staden, jag älskar folket och en gång till vill jag åka dit och gå på stadens gator igen.. Besöka torget där de små gummorna i svarta hucklen säljer krukor med starkt doftande oleander. Välja bland enorma berg  av  gyllene persikor, mörkröda granatäpplen eller sotsvarta druvor. Se staden vakna till liv framåt kvällen när det blivit svalare, sitta på ett kafe med en kopp superstarkt kaffe eller drömskt stå och peka ut vilka glassorter man vill ha på en liten glassbar. Att grilla en sammetsafton när akacian blommar i dunkelt ljus och lövkojorna doftar och köttet halstras sakta över kolelden. Att tillbringa en dag vid Donaus strand medan en fisksoppa sakta puttrar i en järngryta över öppen eld. Att vandra genom en fruktodling och häpna över att den aldrig tar slut eller stanna vid vägkanten och vilt ruska ner aprikoser eller försiktigt plocka ner mullbär.. Äta en traditionell söndagsmiddag som börjar med kycklingsoppa, följs av stekt kött och potatis och sallad och avslutas med nån helt fantastisk efterrätt..
.
.
Vad jag kan längta dit ibland...
.
.
.
 


Postat av: Janne

Publicerad 2013-05-22 21:23:04

Hej! Nu kan du läsa något för djä**igt på min blogg. Ha det bra !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej