engelssons dag..

Publicerad 2013-05-12 13:46:00 i Allmänt,

började okristligt tidigt..innan sju var jag vaken..det var så olidligt hett inne i sovrummet så jag fixade inte o ligga kvar.  Väl uppe satt jag och hade såpass tråkigt att jag satte en bröddeg. Jag hade sparat undan gröt och några potatisar sen igår och de startade jag upp degvätskan med..Gröten var kokt på en grynblandning av alla fyra sädesslagen samt var det linfrö och tranbär i den. Potatisarna skalade jag och mosade ner i mixern och hällde på mjölk och fick på så vis ett löst mos.. Ner med mos och gröt i en kastrull och sen vatten så det blir en lös smet.. och värmde till fingervarmt..Öste det över jästen i matberedaren och lade till en deciliter mörk sirap.  Sen manitoba mjöl nån deciliter --grovt rågmjöl ca 3 deciliter ..lät köra nån minut.. sen salt..efter det så matade jag i Kungsörnens lantbrödsmjöl tills det släppte fint.. Lät jäsa upp ordentligt i en oljad bunke. Sen upp på bakbordet och knådade  lite lätt..delade i tre delar..formade limpor och ner med dem i brödformar.. På med duk och åter jäsning.. Sen in i 225 varm ugn i 15 min..sen sänks värmen till 150 grader och bröden får sakta bli klara..det tar 50 minuter ca.. Lät dem svalna i formarna.. Prova gärna.. 


Kommentera inlägget här
Publiceras ej