Lördagen tassade igång..

Publicerad 2013-05-11 12:32:05 i Allmänt,

härhemma vid åttatiden. Då kravlade jag och maken ur bingen och styrde kosan mot kaffebryggaren.. Ute är det mulet..men vad gör det när man får sitta i sin kökssoffa och kika ut på våra tvillingbjörkar som nu står helt skrudade i vårgrönt.  Överallt i engelssons rabatter växer det med väldans fart..igår rensade jag hallonlandet lite hastigt och lustigt och där är det ruljangs kan jag meddela.. Makens älskade körsbärsträd står nu i blom, vi var lite bekymrade över det eftersom det verkade ha tagit stryk under vintern.. I kryddlandet har allt redan hunnit långt och även i löklandet sticker små pigga spröt upp..
.
.
Idag ska jag greja och dona med storrabatten vid infarten..den som började som ett ökenlandskap av stora stenbumlingar men nu är fullt i perenner. Det är fullt av småskott runt moderplantorna som jag får ta rätt på så det inte blir för tätt..  Om jag nu orkar mig ut..är obeskrivligt trött och seg i hela kroppen idag. En konsekvens av marknadsbesöket igår..för mycket folk och för många intryck har genast den effekten på mig.. Jag har inget filter som kan sortera bort ovidkommande intryck utan min hjärna registrerar allt..den går liksom på högvarv hela tiden och folksamlingar samt om det är mycket grälla färger och former gör mig  fort överbelastad. Då tar det alltid några dagar att komma ner i varv och fungera normalt igen. Då brukar jag försöka ta mig till skogen och bara sitta en stund i tystnaden...underbart läkande..
.
.
Idag ringde telefonen..min älskade syster Eeva var det.. Vi har inte pratat på ett tag så i vanlig ordning fick vi ju lipa en skvätt först innan vi kom igång med att berätta allt som hänt på varsitt håll. Vi bor så orättvist långt borta från varandra så att det gör ont.  Vår familj är spridd för vinden åt alla håll och kanter och det är bitvis så jobbigt. Jag har syskon och syskonbarn och syskonbarnbarn som jag inte får dela vardagen med.. Därför är jag så innerligt tacksam över att facebook finns..genom det har jag kunnat skapa kontakt..i många fall en daglig sådan med familjemedlemmar som bor långt borta. Nu skulle även hon ge sig på detta med datorer..så härligt det hade varit och ha henne där på andra sidan skärmen och kunna prata ofta ofta.
.
.
.
Måste visa mitt fina, fina fynd. Detta är koppar från Arabia. De kolafärgade i bakgrunden hade jag sen innan..nu hittade jag gröna..ljuvligt gröna..fyra koppar och tio fat för 40 riksdaler..ett jättefynd.
.
Denna busiga kvartett låg i en stor plastpåse fylld med allsköns julkrafs..jag såg de här skymta fram och betalade glatt 20 kr för hela påsen.  Jag lade beslag på de här och skänkte med varm hand bort resten av innehållet..  Bara kika in deras miner..hur underbara får man vara.
.
.
En tekanna från Uppsala Ekeby..Lillemor Mannerheim har skapat den och den heter Peru.
Kärleksfullt broderade av någon vars namn börjar på B..en Bodil eller Berit..eller Bärta, kanske en Birgitta. Vem du än är eller var..så lovar jag fortsätta vårda de här skatterna. Färgerna kommer inte till sin rätt, de är egentligen härligt pastelliga..  Tio kronor för alla fyra..skamligt billigt för så fina saker.
.
.
Nu ser jag hur det mulnar på ute..så otroligt trist för alla familjer som ska ner med barnen till marknaden..må det vara uppehåll nån timme till i allafall..
Jag ska drick lite kaffe på balkongen..ha en fin lördag allihop..


Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2013-05-11 20:51:20

Äldre textilier håller ju i evigheter, av de lakan jag har så är de bästa från min mammas hem! De jag köpt sedan jag flyttade hemifrån höll inte många år...
Roliga fynd har du gjort, jag älskar att fynda på loppisar, vi har två jättestora uteloppisar i Ludvika varje lördag från maj-september. Annars är jag ingen prylmänniska egentligen så det blir mest nyttogrejer som får följa med hem. Vi flyttar ju som nomader så vi vill inte ha så mycket bohag att packa ner...
Ha en fin söndag

Kommentera inlägget här
Publiceras ej