Minnen

Publicerad 2013-05-12 00:05:37 i Allmänt,

Maken kom hem med ett stycke torkat renkött från marknaden.. Ikväll så gav jag mig på den och skar ut tunna lövtunna skivor.  Smaken väckte en störtflod av minnen. Jag minns hur jag och far packade hans stora gråa ryggsäck med kaffepanna, kaffe och socker i små dosor han själv snidat..lade ner det grova finska rågbrödet som doftade syrligt gott..och sist skar far av en bit av det torkade renköttet och stoppade ner.. Han klev i sina grova stövlar och jag i gummistövlar och sen travade vi ut i skogen,
Vi gick längs slingrande skogstigar, över sviktande myrar där han tryggt stegade ut vägen för mig. Vi  gick längs myrkanten och doften av skvattram var nästan bedövande och såg hjortronblommor lova en god skörd senare i sommar.. Vid en kallkälla stannade vi och jag lade mig ner och drack det iskalla vattnet direkt ur handen tills fingrarna blånade. Far gjorde vant upp eld o snart gungade den sotsvarta kaffepannan över elden. Far drack kaffe och jag blandade saft med källvatten..vi åt brödet med smör och tunna tunna skivor av det torkade köttet..  Elden sprakade, korpen ropade och sommarvinden svepte mjukt över nacken..


Postat av: AnnaKK

Publicerad 2013-05-12 08:42:46

Vilka fina minnen. :-) Och du beskriver det så levande - VACKERT!!!

Ha en skön och mysig söndag. :-)

Postat av: Sirpa

Publicerad 2013-05-12 12:06:51

Hej! Låter så härligt när du beskriver så där! Skön minne!
Firar du den Finska Morsdagen? Jag tänkte bjuda fika när mina ungdomar kommer från gymnastik ledare kursen!
Önskar dig en skön söndag!
Kram Sirpa♥

Kommentera inlägget här
Publiceras ej