Godmorgon,

Publicerad 2014-09-05 17:00:14 i Allmänt,

Hemskevärken knuffade ut mig ur sängen redan vid sjutiden så det var bara att kravla sig upp och starta dagen.   Jag har en kraftig inflammation i ett muskelfäste vid knäet och fotleden som ju blivit snedbelastad värker så idag MÅSTE vi nog bli hemma från skogen.
Det är inte helt fel med en vilodag så egentligen så är jag inte så ledsen, men visst lockar skogen .  Det gäller att ta tilllvara på fina höstdagar men även på svampen. KarlJohan har en relativt kort säsong till skillnad från t ex Trattkantarell och Svart trumpet.  Nu har vi ju redan fått hjälp att plocka massor i år men sen vet man inte när herr Kalle behagar komma igen nästa gång..  Sådana här mängder har jag aldrig skådat förr.
.
.
.
Nu hör jag Zeldas kvitter där nere, kan det vara så att mummi får ett morgonbesök av lilltjejen våran.  
 
Mycket riktigt fick jag det, så bloggandet kom helt av sig.   
 
.
.
Fredagskväll snart och jag har inte riktigt hängt med.  Nu ska vi då ha helg i allefall..  Jag önskar er alla som travar förbi en riktigt fin sådan.
 
 


Postat av: AnnaKK

Publicerad 2014-09-09 17:01:24

Hoppas det blev nya turer ut i svampskogen under helgen, för det fina vädret infann sej ju igen då. :-)

Du som verkar kunna det här med Karl Johan; Jag hittar bara maskätna såna!? Hur små de än är så är de fulla med små hål... :-( Är det helt enkelt alltid så, och något man faktiskt bara kan strunta i??? Jag blir ju lite nojjig och slänger svamparna... Men samtidigt kan jag inte tänka mej att det skulle vara farligt eller så att laga till dem - en eller annan mask är ju bara lite extra protein... Eller??? <:-)

Svar: Hehej jodå till skoga har vi varit. Mask ja..det sägs lite olika om det. En del säger att enstaka maskgångar inte är farligt och köper man torkad Karl Johan från t ex Italien så ärdet fullt av maskhål i det. Många skär bara bort de små maskgångarna och använder resten. Jag är lärd av min far att rata all svamp med mask i. Han sa alltid, du kan dela en svamp med snigeln men har masken hunnit till svampen före dig så låt han behålla den..
engelsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej