Har ni sett på munkar??

Publicerad 2009-07-14 17:20:28 i Allmänt,

Älskade minstungen min fick en fantastsisk idé tyckte hon...hon ville ha munkar..så en snäll o väldrillad moder som engelsson e så lydde hon ögonablink o satte en deg.. Att det  sen var 300 grader varmt i köket o munkeländena skulle friteras i olja ...ja så långt tänkte  nog varken Micko eller jag..  Nåväl vi kavlade munkdeg o tog ut munkar o friterade dem i rasande fart medan svetten lackade o det hysteriska sammanbrottet kikade på oss från hörnet av det ångande köket..tack gode gud att ungen e den hon e o snällt stod kvar o hjälpte till tills allt var klart..     Fulla av mjöl o alldeles kletiga av frityroljan så garvade vi gott åt att vi bara kunde ge oss på att fritera munkar mitt i sommaren..så roligt hade vi ju o munkarna e vansinnigt goda..så här ser de ut.. 



                        


  Vill ni försöka er på att göra dem så e det en väldigt enkel deg...men vad ni gör vänta till hösten




  2 jäst 
1 liter degvätska..jag hade gräddfil o cremefraiche o mjölk i lika delar
1 ägg 
2 tsk salt o 1 msk socker
vetemjöl..använder du degblandare så fyll på mjöl tills det släpper bunken..ungefär som en vetedeg till bullar..

jäs 45 min..arbeta degen smidig dela upp den i fyra delar o kavla ut till en fyrkant..dela i bitar o gör ett snitt mitt i varje del..fritera dem gyllenbruna o sockra o lägg dem i en bunke efter hand...gärna lock över så de inte torkar...



Postat av: Cina

Publicerad 2009-07-14 18:39:14

Hm! Engelsson är allt en "vädrillad" moder men jag förstår att det var en härlig stund trots allt och ja, det ser väääääääääääldigt gott ut! Idag har jag också skrivit ett recept på min sida fast av helt annat slag, men ändock ett recept!

Ditt munkrecept är nu länkat och vi ska prova! JA! I höst!

Postat av: m

Publicerad 2009-07-14 19:12:41

Tack så mycket! Det ska jag prova.

Postat av: Ingmarie

Publicerad 2009-07-14 20:47:05

Vad gör man inte för de små?

Jag är fullkomligt idiot när det gäller bakning!



Ha det så gött du kan!

Postat av: Bibban

Publicerad 2009-07-14 21:38:03

jisses va gött det ser ut...norpar reseptet och bakar om några veckor..en får tacke..

Kram

Postat av: ingrid

Publicerad 2009-07-14 22:08:54

Du är inte dålig du som bakat så gott! Susanne o jag tänkte gjort en blåbärspaj på förmiddagen, det växte blåbär i massor precis runt knuten. Men sen tyckte vi det räckte med allt det goda vi redan ätit ;)

Postat av: Ännelaij

Publicerad 2009-07-15 14:07:03

Men fy på dig att fresta mig på det viset!

Jag älskar munkar.

Hmmmm..det är snudd på att jag vill baka dem själv idag...

mmmmmmmm.

Men jag väntar tills...någon gång i augusti.

Men fresta INTE med fler godsaker som du tillagar eller bakar.



Ha det bra

/A

Postat av: Gunilla

Publicerad 2009-07-16 11:32:52

Hej, det såg gåt ut.

Ebba vill ha såna muck sa hon,

hon ville att vi skulle skriva till dig.

Ebbas egna ord...

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej