engelsson älskar sitt Blekinge

Publicerad 2009-06-20 16:31:19 i Allmänt,

 


Längst ner ligger det..i kjolfållen på moder Svea, tryggt inkilat mot Skåne på väster sida o Småland mot norr o blickande mot havet i söder o öster..engelssons älskade Blekinge..  Litet ja ack så litet..men vackert o rymmande så mycken skönhet på denna lilla yta..  I norr så susar storskogarna dovt, där reser sig stolta furor o mjukt vajande granar, där står månghundraåriga ekar o viskar hemlighetsfullt om år som passerat. Flädern blommar förföriskt doftande på försommaren o rönnen brinner röd om hösten.    I söder ligger de små fiskelägena som små pärlor längs kusten. Hällevik , Nogersund, Krokås o engelssons favorit Djupekås ligger alla ute på Listerlandet utanför Sölvesborg..  

     Åt öster  följer E22 kusten o passerar Karlshamn o Ronneby, två fantastiska gamla städer med gamla träkåkar, för att sen nå Örlogstaden  Karlskrona  Staden som stolt värnar om gamla traditioner  och som finns upptagen på Unescos världsarvslista. Utanför staden sträcker skärgården ut sig  o öarna bildar som ett värn mot havet. 
     

    Mitt emellan hav o urskog ligger jordbruksland..små o stora bondgårdar om vartannat. Här breder gulskimrande rapsfält ut sig mellan beteshagar o frukt o bärodlingar. Genom en bit av Blekinge sträcker sig Ryssberget..vackrare plats vet  engelssom inte om på jorden..en slingrande skogsväg kan man följa som mjukt letar sig uppför sluttningarna på berget, smyger sig över krönet  o fortsätter ner i dalen på andra sidan. Här dominerar bokskogen o urgamla bokar bildar lövsalar  som bokstavligen tar andan ur en. Ja Blekinge e en vacker plats..engelssons plats på jorden.





Postat av: "..det är jag, Patrik.."

Publicerad 2009-06-20 21:28:41

"Välkommen till ännu ett program från Packat o Klart. Idag har vi ett reportage om Blekinge av vår egen Engelsson")..;) Har bara åkt igenom Blekinge men hoppas kunna besöka bekanta där nån gång.. /SV: Håller med..men fortsätter liknelsen från tidigare.. Jag kan gifta mig tryggt med första bästa men är det kärlek..? I dagens samhälle har vi möjlighet att välja (både religion och fru..haha).. Känner igen, och sökte, citatet men hittade det inte men man förstår ju meningen ändå.. Klockren! /Patrik

Postat av: Ulrica

Publicerad 2009-06-20 21:35:12

Mmmm med den texten till den bilden tror jag banne mig att det borde bli en tripp till Blekinge på semestern:)

Postat av: Kusinen

Publicerad 2009-06-20 23:02:24

Jo du...visst är det vackert här i Blekinge...:)

Postat av: "..det är jag, Patrik.."

Publicerad 2009-06-21 00:18:53

"Postat av: Ulrica

Mmmm med den texten till den bilden tror jag banne mig att det borde bli en tripp till Blekinge på semestern:)"

Hmm.. Blev lite orolig för Ulrica ovan..:) Såg hennes kommentar och scrollade uppåt för att se vad hon mena.. Ser texten om Blekinge och sen...bilden av 2 rugbyspelare som gör reklam för kondomer..hahaha. Tog ett tag innan jag fattade..;) /Patrik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej