Känner ni...

Publicerad 2009-11-16 17:57:53 i Allmänt,

Karl-Oskar o Kristina..ja det e klart ni gör..Vilhelm Mobergs utvandrarpar..de som for med briggen Charlotta från ..just det.. Karlshamn den 14 april 1850 med New York som destinationsort...
O i Karlshamn står de staty..den orubblige Karl-Oskar som förtröstansfullt blickar mot det framtida landet..o den ängsliga Kristina som sneglar bakåt mot hemlandet..o engelsson har varit o hälsat på dem..
Ja där står de i hamnen i Karlshamn, vända mot havet..o medan Karl-Oskar som sagt modigt blickar framåt går Kristinas blickar bakåt..till Småland..till Ljuders socken..  Konstnären Axel Olsson e det som skapat monumentet...det stod klart o avtäcktes i juni 1959 under högtidliga former med självaste Vilhelm Moberg som höll tal..o engelsson tycker det e fantastiskt..o nu har ni oxå fått se det..


Postat av: bettan

Publicerad 2009-11-16 19:18:29

När jag var barn och gick en promenad med min mammas moster gick vi ofta till karl-oskar o kristina jag neg alltid när kom fram till detta par

Postat av: Jag tyar icke mera att ha Bloggsemester. Eller ska jag fortsätta en vecka till? Ja det är den stora frågan idag =)

Publicerad 2009-11-16 21:56:06

Tack finaste Engelsson

För att du delade med dig!!



Halit!!

Postat av: Maria

Publicerad 2009-11-17 07:57:24

Jag tror minsann att det bor en liten konstkännare/älskare i dig.

Kul att se ett konstverk betraktat så väl på bild - fast är jag egentligen förvånad?? NÄÄÄEEHH!!

Med en sådan god betraktare och fotograf bakom kameran.



Stor kram till dig goa och bästa!!

Postat av: Pia

Publicerad 2009-11-17 12:35:14

Underbart,tack för att vi fick se!

Kram Pia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej