engelsson hade en underbar far

Publicerad 2009-10-30 22:55:13 i Allmänt,

engelsson satt o läste på Annicas blogg http://afroditeskrypin.blogg.se/index.html om hur hon minns sin far..om hur viktigt det e med positiva minnen.
O detta satte igång en minneskavalkad inom mig..   Även jag har massor av bra o underbara minnen av min far..han var min barndoms trygghet o glädje..en stor varm arbetsmärkt näve att smyga in sin hand i..ett vänligt  älskat ansikte som  böjdes i kärlek ner mot mig där jag skuttade fram vid hans sida genom min barndom..
Min pappa var aldrig arg på mig..inte en endaste gång höjde han rösten i vrede..det behövde han inte ..min  kärlek o respekt för honom var så total o förbehållslös att jag aldrig kom på tanken att göra honom emot..ett stillsamt förebrående nå nå var allt som behövdes..
Han var en arbetande människa, en som hela sitt liv hade något för händer..han snidade o snickrade, målade o lackade o knepade o knåpade med än det ena än det andra..  O hela tiden han arbetade så visade han..lade sina kunniga händer runt mina o visade mig tillrätta med det jag försökte mig på..
O han såg mig..såg när jag var ledsen o behövde tröst o tog mig i sin famn..såg när jag var sprickfärdig av något oerhört spännande o satte sig då lugnt ner o lyssnade..såg när jag var arg o sökte ihop med mig en väg ut ur ilskan som hotade att övermanna mig..  Ja han såg mig alltid..o inte bara mig han såg alla barn..han var den typen av vuxen människa att han aldrig gick förbi ett barn utan att bekräfta det..med en smekning över huvudet eller några vänliga ord synliggjorde han varendaste unge i sin omgivning..
O han var en skogsmänniska av sällan skådat slag..lugnt o stillsamt rörde han sig i markerna..utan att störa eller förstöra smälte han samman med naturen..  O han lärde mig..lärde mig att älska o respektera o värdesätta skog o mark..lärde mig att skilja på ätlig o oätlig svamp..var de bästa bären växte o var fisken nappade säkrast...han pekade o visade o förklarade..o jag lärde mig..jag lärde mig att älska naturen lika mycket som han
Ja älskade älskade isäpappa..vad jag saknar dig..o vad lycklig jag e som fick dig till far
Här en treårig engelsson i en älskad famn o på lilla bilden min far som en ung man som just blivit inkallad


Postat av: Linda

Publicerad 2009-10-30 23:18:38

Naaaw... vilket mysigt inlägg!! Kul att se Engelsson som barn... Såå söt.. Jaghar dessvärre inga minnen av min far, men har en hel "bok" av minnen av min morfar... Kram på dig från LindA

Postat av: paloma

Publicerad 2009-10-30 23:26:52

Härlig läsning! Älskar att lösa om folks minnen! Köper nästan bara biograffier i bokväg! Hoppas du haft en fin fredagkväll, kram paloma

Postat av: Cicki

Publicerad 2009-10-30 23:56:26

Vad fint att få läsa om dina fina minnen med din far.

Postat av: bc owner

Publicerad 2009-10-31 00:06:24

Vad underbart du skriver om din far.=)

Varje barns dröm att växa upp med en sån far vid sin sida.



Kram Jenny

Postat av: bettan

Publicerad 2009-10-31 08:20:27

vilka härliga minnen du måste ha av din pappa ha dom väl bevarade alltid

Postat av: Puff som alltid blir glad av att komma hit.

Publicerad 2009-10-31 09:19:08

Vilken underbar Kärleksförklaring till din far.

Jag tror nog han är mäkta stolt där i pappahimlen över vad det blivit av dottern hans...



Ja då kan jag också förstå lite varför finaste Engelsson är som hon är..

Hon brås ju på sin far =)



Isot Lämpimät Halit!!



Postat av: biggan

Publicerad 2009-10-31 09:38:57

godmorgon, visst är det skönt att ha minnen. jag gillar skogen med härligt kram biggan

Postat av: Kusinen

Publicerad 2009-10-31 15:10:59

Har tänt ljus till alla våra nära och kära på balkongen nu...åhh va jag önskade att vi fått skratta så där härligt tillsammans med dem en enda gång till...:) Kram

Postat av: mormor Hannele

Publicerad 2009-10-31 17:00:51

Vilken fin far du hade.

Postat av: Christina

Publicerad 2009-10-31 19:57:14

Hej Goa Glada Engelsson , jag har min pappa ännu i livet som skönt är , däremot går mina tankar idag när det är alla helgon till min sambo o barbarns pappa som lämnat oss för den andra sidan . Go kväll /STINA

Postat av: Christa

Publicerad 2009-10-31 20:53:01

FYYYYYYYYYYY inte kasta sånt!!! Väskan är redan såld!! Voi en voi paljon kirjoittaa. Äiti on taas sairaalassa, tulin vasta kotia noin tunti, puolitoista sitten! Hyvää lauantai iltaa HALI

Postat av: Christa

Publicerad 2009-10-31 20:59:25

Kiitos! :-( En laita sun vastausta blogille kun en halua että kaikki lukee ja saa tietää! Kyllä kait se siittä! Hali

Kommentera inlägget här
Publiceras ej