engelsson e på solskenshumör

Publicerad 2009-10-02 16:37:05 i Allmänt,

idag..o kan man vara annat när solen skiner från en klarblå himmel, fullproppad med duniga molntussar..det e vindstilla o varmt o engelsson har ett tomt minneskort o gott om batterier..ja då blev det en spontan fotorunda...
engelssons älskade gröna sjo
Det var otroligt häftiga molnformationer idag o vi stannade på flera ställen o fotade.. strax utanför Bromölla så finns ett område med vidsträckta beteshagar o där bromsade vi in...
Vad engelsson inte hade räknat med var att hagarna ju hade invånare, så medan jag står där o beundrande glor mot himlen  så dundrade det till i marken o en skock med får kom galopperande..
O plötsligt så vimlade det av mular o öron o viftande svansstumpar o en öronbedövande Bääähh-koncert utbröt..käre sambon, som tryggt satt kvar i bilen, fnissade glatt..
engelsson blev alldeles vimmelkantig av all trängsel
Den här lilla raringen var väldigt intresserad av kameran
Till slut retirerade jag in i bilen o därifrån tog sambon denna sista bild..de ser lite övergivna ut..men men
Detta konstiga flygfä hittade engelsson i en tappert blommande cikoria..konstig krabat ..randig åt alla håll
Tack vare Ragnvihttp://rankans.blogg.se/ som bad Anki från http://engstromsfoto.se/ titta på den lilla randiga rackare så vet vi nu att det e en Pendelblomfluga, Helophilus pendulus på latin, tydligen en rätt vanlig fluga som ser ut som ett bi eller geting för o skrämmas..engelsson tackar både Ragnvi o Anki o ni andra kila in på deras bloggar, attans trevliga..
Till avslut så visar jag dessa härliga rönnbären..e det nån som vet när de ska plockas..för eller efter frosten.
O nu tar engelsson fredagsledigt..ha en toppenkväll mina vänner o må vädret vara med er, som det var med engelsson idag... kram


Postat av: Linda

Publicerad 2009-10-02 18:04:17

Hej! Vilka fina o härliga bilder du har tagit.... Hoppas att du får en trevlig fredag... Kraaaam

Postat av: Cicki

Publicerad 2009-10-02 18:05:50

Rönnbär ska plockas efter frost, har jag fått lära mig. Frosten tar tydligen bort någon beskhet som kan förekomma annars. Jag har också hört att om man plockar de före frost så ska man tydligen kunna frysa dem för att få bort detta beska. Har aldrig plockat rönnbär så jag kan inte garantera riktigheten i svaret....:-)

Postat av: Photos by Storm

Publicerad 2009-10-02 19:07:12

Ser ut som en härlig tur till vattnet trots alla får som omringade er. Trevlig helg/Lis

Postat av: Puff tycker Engelsson hade tur ju... Det kunde ju ha varit Tjuriga Tjurar där i hagen ju... Hua =)

Publicerad 2009-10-02 20:13:34

Så fina bilder... som alltid!!



Tänk om man hade möjligheten att åka ut bara så där...

Har inte det nu man någon gång så...

Ja då är det min tur ju =)



Isot Halit!!

Postat av: Christa

Publicerad 2009-10-03 07:53:14

Hej! Ja du september bara försvann! Hhaha jag jag vet att jag har så många månder på mig hahha men jag är efter, jag brukar vara ute i slutet av sep. hahah Ja du har vart ute och fotat så fina bilder igen,bäbä var fina haha. Kram

Postat av: AnnaKK

Publicerad 2009-10-03 09:46:32

Jättehärliga foton! :-)



Får är rätt roliga - och nyfikna! Och inte fullt så skräckinjagande som kossor. Gör sej väldigt bra på bild också! :-D

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2009-10-03 10:08:00

Määähää o bäää på dig! Underbara foton! Jag riktigt hör dom!

Tack för dina goa rader hos mig!

Men sicken randig kuse du fotat! Hoppas nån kan hjälpa till med att fundera ut vad det är!?

Kramen!

Ragnvi

Postat av: Ninni

Publicerad 2009-10-03 10:09:46

Hihi kan se dig i fårhagen, vilka sötnosar!



Men vad är det för insekt du får googla!! Rönnbären kan du plocka både före och efter frost, om du plockar före så fryser du dom ett tag innan du kokar gelé.



kramen

Postat av: anki

Publicerad 2009-10-03 10:55:27

Hej, fick uppdrag av Rankan att kika in på din "konstiga" insekt.. den är jätte vanlig, är en Pendelblomfluga, Helophilus pendulus på latin, tror dom även kallas för kärrblomfluga.Finns hur många olika varianter på blomflugor, oftast ser dom ut som getingar och bin i sina färger, ett kamouflage mot rovdjur. :-)



Många vackra bilder bjuder du på, och bilderna på blomflugan är toppen, man ser den från alla vinklar vilket är en stor fördel om man vill hitta art namnet. :-)



ha en skön helg

Postat av: Janne Hood

Publicerad 2009-10-04 23:01:04

Heeej,

härliga bilder med doft av höst ;) Önskar en fin start på nya veckan, en helt ny för alla ;)



Kraam

Hooden

Postat av: Maria

Publicerad 2009-10-06 07:50:43

Uj uj uj inringad av en skock får....det är en komplott! De gör sådär för att få en att räkna dem och så somnar man och sen är det kört.....eller?!?! :)

Tror kanske snarare att de såg en hemskans trivsam kvinna i sin hage och tänkte maaaa-aaa-aa-t.....maaaa-aaa-aa-at.

Ser att du har varit massor av produktiv här under min helg - Strålande, nu ska här läsas för fulla muggar.



KRAM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej