Regnar småspik här

Publicerad 2009-09-24 14:40:54 i Allmänt,

i Blekinge idag..det kommer i skurar o riktigt hamrar mot fönstrena.. Så jag e väldigt glad över vår lilla fotoutflykt igår för idag så lär vi inte komma nånstans... Nu känner man riktigt att hösten kommer travande med stora kliv..hoppas bara att det inte blir en sån där regnig blåsig höst där all lövfägring blåser o regnar ner innan man hinner njuta av det..  Jag vill ha de där mysiga krispiga höstdagarna där löver hänger kvar på grenarna sprakande i rött o gult o orange...framför allt vill jag ju hinna fotografera allting*S*
När jag satt o kikade på mina bilder från igår så kunde jag skönja ett visst "vasstema"  *S*

Nu ska engelsson puttra ihop en köttfärssås..o då kan jag ju passa på o komma med ett litet matlagningstips..
Om ni som jag ofta o gärna handlar på er grönsaker som ni sen inte hinner tugga i er så kan dessa bilda basen i massor av gott..  Ta o skiva o dela ner paprikor, tomater, lök, vitlök, morötter, purjo eller vad ni råkar ha hemma..låt det koka sönder på låg värme..en liten skvätt vatten i grytan som bottenskyla behövs från början..har ni persillja och eller libbsticka så i med det oxå..likaså ett lagerblad o lite hel vit eller svartpeppar..  Fiska upp lagerbladet o pepparkornen o kör allt i mixer till en slät röra..  Denna kan ni spä med lite buljong till en härlig soppa eller använd röran som den e till köttfärssås eller köttgrytor av olika slag.. Jag brukar frysa ner den i småburkar o ha till hands i frysen..
Ha en bra torsdag..kram


Postat av: Janne Hood

Publicerad 2009-09-24 17:09:17

Hej,

bra tips, ja mat ;) Och vass, fint fångat - visst stämmer namnet där de reser sig rätt upp, med vass tunga och ser halvt farliga ut. Å andra sidan - de är ett med vatten, en naturlig del och vackert som du fångat dem! Översta bilden får mig att känna som jag är i och med i vassen ;)



Må väl, kraaam

Hooden

Postat av: Ingrid

Publicerad 2009-09-24 20:27:39

Spännande mattips är alltid kul. Ligger i sängen o lyssnar halvhjärtat på Idol. Har blivit "utkörda" fr Tv rum av dottern som har kille o tjejkompis här. Hmm, är ju inte hemma så ofta så får väl gå för denna gången.

Postat av: Ännelaij

Publicerad 2009-09-24 22:12:35

mmmmmmmmmmm..nu blev jag hungrig.

Vilket vasst tips!

(oj vad rolig jag blev plötsligt)

Ska ta fasta på det och göra något av det när jag har folk hos mig.



Postat av: Linda

Publicerad 2009-09-24 23:29:34

Hej gullegumz! Det tipset ska jag minsann ta vara på! Jag hoppas att du har haft en bra dag! Jag hoppas på att kunna gå till jobbet imorrn! Nora reagerade på penicillinet och blev lite sprakig där bak... S... Kramizar från Linda

Postat av: Cicki

Publicerad 2009-09-25 00:16:37

Så in i vassen tjusigt....:-) Här har det regnat, haglat, blåst, åskat och varit solsken. Allt huller om buller. Världens läckraste regnbåge har jag också sett. Den gick ner på vår gräsmatta men jag såg ingen guldskatt. Kan de har lurat en som barn?



Tack för mattipset. Här händer det då och då att vi köper på oss för mycket grönsaker. Det brukar skäras ner på ett eller annat sätt men det där med mixern har jag inte tänkt på.

Postat av: Maria

Publicerad 2009-09-25 07:45:11

Ett mycket vasst tema om du frågar mig. ;)

Nääääh, den var rätt dålig men jag är sååå trött så du får ursäkta. :)



Den persiska maten var underbar!! Älskar syran från bl.a. vinäger och citron. Har en variant på en grekisk gryta (Stifado) där du kokar köttet mjukt i olja, vatten, vinäger, tomat och lite så - MUMS!!

Vi bokade i alla fall nästa tillfälle direkt, rätt lång väntetid....första lediga tid?

2011!!

Ha nu en härlig fredag!! :))

KRAMEN

Postat av: Ninni

Publicerad 2009-09-25 09:21:26

Ja mycket vass var det..hihi!



Bra tips jag brukar spä ut köttfärs med diverse grönsaker och svamp, på jobbet mixar jag för hua om barnen hittar en bit av nåt slag!



Ha en fin dag..kramen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej