Hummmm..kan engelsson blivit soft på gamla dar..

Publicerad 2010-09-22 09:52:50 i Allmänt,

ja nåt underligt e det som timar här i alllefall.. Yngsta dottern har liksom det oförskämt lätt med sin gamla moder tydligen.. Ja åtminstone påstår de andra barnen det.."på deras tid minsann" var det andra tongångar hhmm Då var du minsann strängare..jaha..var jag det..engelsson bleknar av förvirring o undrar vad för straffkommando hon kan ha fört tidigare.. Har jag inte alltid varit sån här??  Neeeee påstår de äldsta bestämt vi kom minsann inte undan så lätt...nehe gjorde ni inte.. Neeeee frnyser de..jaha ok..hmmmm
O de kan säkert ha rätt..för man blir minsann äldre o klokare fast man bara e en mor..man väljer sina strider med omsorg..höjer inte rösten i onödan..resonerar o förklarar med större tålamod..ja man har blivit uppgraderad som mamma..till en bättre o hållbarare version.. Synd bara att man ska behöva bli nästan 50 innan polletten trillar ner..för jag önskar så att jag vetat vad jag visste nu..förstått vilka värden som gäller...vad som e väsentligt o inte lagt energi på det jag då trodde var det viktigaste.
Det som gläder mig är att jag kan finnas till hands för mina barnbarn..o deras föräldrar..jag kan finnas som en resursbank av erfarenhet o visdom o lugn o stabilitet för dem o luta sig emot..  Jag hade aldrig det under mina barns uppväxt..min mamma dog när jag var 18 o min pappa bodde i Finland..alla mina syskon bodde långt iväg.. Så det var ensamt många ggr..
O nu har hösten nått engelssons Blekinge.. Igår så åkte engelsson o sambon till skogs för o hämta  mossa till lite höstarrangemang som vi ska ha på trappan o ute på gården..
O det var en väldigt vacker dag..svamp fanns överallt..men mycket konstiga sorter som engelsson absolut inte vågar plocka..jag e egentligen en otrolig fegis när det kommer till svamp..plockar bara  det som jag e absolut säker på..  Alla rapporter som man kan läsa om svampförgiftningar e oroväckande..ofta e det våra nyinvandrade vänner som tar fel.   De känner inte till svampen i Sverige o plockar det som påminner om hemlandets svamp..  Jag har själv varit med om ett otäckt tillbud då jag var barn..en grannfamilj som kom från ett annat land hade varit i skogen o plockat svamp. O far i huset ville stolt visa min pappa, som han ju visste plockade mycket svamp, sin fina skörd..  En hel korg med vit flugsvamp som han trodde var champinjoner..  Pappa bleknade o högg korgen o sprang efter en svampbok. Sen var det grannens tur o bli blek om nosen när pappa visade honom de dödliga korsen bredvid flugsvampen.
Ja huuua jag glömmer det aldrig..ofta återkom pappa till det..han var hemma på lunch den dagen..annars brukar han ta matlåda med sig..tänk om han inte varit där o kunnat stoppa grannen innan han tillagade svampen
Ja svamp KAN vara farligt..plocka svamp men akta er..ta bara det som ni e ABSOLUT säkra på


Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2010-09-22 10:38:03

Ja, vissa svampsorter äter man liksom endast en gång..

Verkligen tur (mening)) att din pappa var hemma just vid det tillfället!



Är ganska säker på att även jag var en "strängare" mamma när flickorna var små!

Det gäller överlag att jag inte ödlsar energi på småsaker längre.

Väljer mina strider!

Hoppas det inte innebär att man var en sämre mamma då...



Som vanligt fantastiska foton som förmedlar känslan, doften, ljuset,luften.. Härligt!!



Ha en fin dag//Kramar ;-)

Postat av: Daniel

Publicerad 2010-09-22 11:43:58

huh ja tur att din pappa fanns till hjälp.



E så dålig med svamp. Älskar att vandra i skog å plocka men med min tur skulle jag plocka en giftig svamp och stärva.

Postat av: AprilSus

Publicerad 2010-09-22 12:30:30

Det är ju tur att mognad och erfarenhet allt som oftast får en att utvecklas åt rätt håll. Men det är ju inte alltid som de yngre håller med om den saken... ;)



Jag känner själv att jag blev mycket tryggare i min föräldrar roll med åren. Jag vet att jag gjorde mitt bästa även som ung mamma, men så här i efterhand så kan jag ju se att det finns klara skillnader, att man tänker och värderar mycket annorlunda med åren. Jag kände ofta att jag var tvungen att "bevisa" för de äldre i min omgivning att jag dög som ung mamma. När jag var 22 år var jag redan 2 barnsmamma, sen dröjde det 10 år innan jag fick mitt 3;e barn och jag hann fylla 37 år innan min yngsta dotter föddes, så visst är skillnaden stor...



Det är väl tur att den erfarenheten man får genom åren även kan komma till glädje hos ens barnbarn. Måste säga att jag avundas dig som lever så nära dina vuxna barn och barnbarn. Jag skulle gärna göra det samma, om möjligheten fanns, men nu är det 40 mil som skiljer oss åt. :(



Önskar dig en skön dag. Kramis!

Postat av: Ragnvi

Publicerad 2010-09-22 15:18:21

Jag ryyyser...tänk så olyckligt den svampturen kunnat sluta! Måste finnas en mening med att din pappa var hemma!

Förstår dina tankar om valresultatet...blä!!

Och som jag tror jag sagt tidigare; du, barnen, barnbarnen har nog den bästa av världar!

Jag var väldans ung när jag fick min son, som tur var fanns mormor i huset bredvid! Nu ska jag bli mormor...till all lycka har dottern o pojkvännen flyttat lite närmare oss nu, skiljer endast 4 mil mot för 8 tidigare...

Kramen!

Ragnvi

Postat av: Ingrid

Publicerad 2010-09-22 17:31:28

Vilken svampbild SÅ vacker!! Har faktiskt en killkompis vars familj gjorde detta misstag när han var barn, alla klarade sig men låg länge på lasarett med dialys.

Postat av: Christa

Publicerad 2010-09-22 21:09:13

Å känner igen mig i det du skriver uppgraderad som mamma. Gillar skarpt dina fina skarpa bilder. Ja nu ska vi börja skapa här och slipper släpa och köra hit och dit. OK ska försöka andas också haha du är så go kram

Postat av: Anna

Publicerad 2010-09-28 13:23:10

mysiga bilder. Blir sugen på att bege mig ut i skogen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej