Vilken otroligt underbar höst vi har i Blekinge..

Publicerad 2010-09-04 21:05:48 i Allmänt,

Det har varit en otroligt härlig vecka konstaterar engelsson belåtet o summerar dagarna som gått..  Solen har strålat glatt, generöst o varmt i stort sett vareviga dag..  O engelsson o käre sambon har inte förmått att hålla sig hemma.. Det finns en miljon måsten här hemma som snällt får vänta på att det blir regn o ruskväder..vi tänker inte missa en endaste dag av denna underbara höst..nej minsann
Vi har farit runt på våra älskade välkända skogsvägar med svampkorgarna o kaffekorgen skumpande i bagaget o fyndat svamp o bär o fikat o bara njutit av livet.. Tänk vad gott en kopp kaffe smakar när man sitter på en sten i en skogsbacke.  Jag har sagt det förut..o jag säger det igen..Blekinge e rent otroligt fantastiskt fint.. O dessa skogar dessa underbara trollskogar som vi har precis runt knuten vart vi än vänder oss..  O i en hel vecka har vi nu travat runt på mossiga slingrande stigar där Karl-Johan-svamparna stolt o stadigt stod på parad o kantarellerna fnissande gömde sig i mossan..
O herrejisses vad svamp det finns i år..det e nog det bästa svampår engelsson sett på länge..de finns överallt..bara o plocka.  Hittills i år har vi hittat Kallar o strävsoppar o kantareller o trumpetsvampar o riskor o kremlor för o inte tala om den citrongula slemskivlingen..den finns i otroliga mängder. Vi har förvällt o fryst in o torkat o ätit o ätit o ätit  massor av svamp. Nu ska vi bara hitta trattkantareller oxå..de finns men de e så erbarmligt små att de inte lönar sig att rafsa till sig dem..bättre o vänta in dem
Fläskfile o karl-johansvamp i gräddsås..det var gudomligt gott
Smörstekta kantareller..
Avslutar med denna suddiga bild på en kremla som jag tycker blev jättebra trots suddigheten..nästan som en sagobild..


Postat av: AprilSus

Publicerad 2010-09-04 22:25:59

Vad härligt det låter! Tyvärr känner jag ingen kärlek till hösten, inte ens solen får mig att piggna till. Har mest lust att dra tecket över huvudet fram till vårsolen skiner igen.



Trots det har jag föreslagit E att vi ska ge oss på en skogstur imorgon och nu när jag läste din blogg blev jag övertygad om att det är en bra idé.



Ha en lika skön söndag... :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej