engelsson har haft en hektisk dag...

Publicerad 2011-08-31 20:14:01 i Allmänt,

den drog igång klockan fem i morse när jag slog upp mina himmelsblå o misslyckades totalt med o sluta dem igen..  Så jag tassade upp o sköt igen dörren om en sött sussande sambo..  Sen så satt jag rätt upp o ner i soffan med min tekopp o väntade in resten av gänget..  Klockan åtta kom sambon traskande o klockan 8 36 pip satt vi på varsin stubbe i skogen o drack vårt morronkaffe..
Ja det var en så underbart solig morgon att vi bara måste ut o kika efter svamp..  O svamp hittade vi.. Jag hade seriöst gett upp detta med trattkantareller..  Det var en svamp som alla andra fyllde korgarna med..engelsson hittade aldrig mer  än några få exemplar.. Ja ända tills igår o idag då.. för på två dagar o tre skogsrundor har vi nog fått ihop en tio liter.. Helt o fullständigt otroligt..  Eller så har engelsson o sambon kommit på hur man letar trattisar..för man går inte runt o letar..utan man kliver in i första bästa skog o ställer sig lugnt o stilla o tittar sig omkring..o sen plockar man..
Ja engelsson e väldigt nöjd o belåten med dessa trattisfynd..
O hela skogsrundan i dag var underbar ..fint väder..med solen som lekte tittut med oss där vi satt i mossan med våra kaffemuggar o mackor.. O svampar svampar i alla dess former o färger..precis överallt..
Sen efter skogsrundan så for vi hem en
sväng för o skjutsa äldsta dottern o barnbarnet till bussen för de skulle fara till sjukhuset för ett ultraljud..
Efter en stunds vila så åkte vi ut igen o denna gången fann vi förutom trattisar även svart trumpetsvamp..en hel korg full..  Efter en timme ungefär så var vi helt slut o körde hemåt..
Nu stillnar kvällen runt engelsson..ätit har vi gjort..köttbullar med hemmagjort potatismos o trattkantarellsås...mumsigt gott
Nu börjar det bli dags o stänga ner för ikväll..jag orkar inte runt till er ikväll..jag får traska runt i morgon istället..ha en bra kväll


Postat av: Cicki

Publicerad 2011-08-31 23:56:13

Å svart trumpetsvamp. Vad avis jag blir. De är jag dålig på att hitta. Fast det händer ibland och lika glad blir jag varje gång.

Postat av: Petra

Publicerad 2011-09-01 08:19:59

Hej hopp! Jag kikar tillbaka in på din blogg och jag blev genast förtjust....vilka fina bilder och så väl arbetat! jag länkar direkt och åter kommer.....bara jag ser svampen så vet jag att här pysslas det och donas det.Gillas! Kram//Petra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej