engelssons pacifist till far..

Publicerad 2011-02-18 20:27:12 i Allmänt,

ja jag sitter här o tänker tillbaka på min far..min älskade pappa som jag berättat om förr.. Han var en fantastisk människa..en märklig man för sin tid.. en lite udda existens i sin tillvaro..men så sann  så ini norden sann...  Han stred för sitt Finland..genomled o grät o svor sig sammanbitet igenom kriget.. Sårades flera ggr o hedrades för sina insatser..  Han kom hem..hängde av sig sin bössa gifte sig o skaffade en familj..o bössan..den rörde han aldrig mer..inte en endaste gång.. Han var benhård där..aldrig skulle han lyfta ett vapen mer..aldrig så länge han levde..  Mamma undrade o muttrade väl lite ibland..mat fanns i skogen för den som gick ut i den med bössan.. O tiderna var hårda i Finland efter kriget..men han gick inte att rubba..  Han fiskade o hade köttdjur på gården..men vägrade skjuta efter de arma kräken i skogen som han sa.. Det han upplevt att meningslöst dödande räckte för honom   O ibland så undrar jag vad han fick genomlida under kriget.,.vad de alla fick genomlida under kriget..  O sen tänker jag hur stark han ändå måste varit..han o de som kom hem..o som slet o drog o byggde upp sitt sargade hemland igen..  Allt låg i ruiner när de kom hem..allt hade tyskarna bränt under sin reträtt..den brända jordens taktik hette det..  Hur tänkte de vad kände de..hur orkade de..  O jag vet ju att långt ifrån alla orkade.. I min fars generation var de många..de som inte orkade.. Självmord o alkoholism följde i krigets spår..   Jag föddes en bit in på sextiotalet..som den sista av sex barn. O jag fingrade på fars medaljer tittade storögt på hans soldatfoto..den unge mannen var det verkligen min pappa det..o jag frågade o undrade.
Långt mer än vad mina syskon vågat under sin barndom..de fem föddes ju under 40- o 50- talen o då var krigets fasor  fortfarande  som öppna djupa sår hos alla..man pratade inte om det..  Men för mig berättade far ..han tog mig på knäet o förklarade att kriget var något vi finländare varit tvungna att ta oss igenom..att han varit med...och att han tyckte det var fel med krig o att allt det för med sig är fruktansvärt..men ibland har man inget val.. Men däremot sa han gång på gång...man kan välja hur man lever sitt liv i fredstid..


Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-02-19 01:31:36

Jag blir så facinerad av alla dessa berättelser vi alla går och bär på. Varje människa bär på en berättelse, en historia. Även om vi själva inte tycker det är så märkvädigt, så gör andra det. Själv vet jag väldigt lite om hur andra världskriget påverkade den finska befolkningen, trots att det är ett grannland och det bor så många här i Sverige med finskt påbrå, inkl mina barn.



Min mormor var fylld av många berättleser som jag som liten gärna lyssnade till. Mamma och jag har många gånger ångrat att vi aldrig tänkte på att banda hennes berättelser, för nu har de bleknat i våra minnen, tyvärr. En ska som jag gör, för att jag blivit lärd till det, är att jag brer smöret på baksidan av knäckebröds skivan för att inte fylla hålen med onödig mängd smör. Jag vet att det kommer från mormor. Det var ett sätt att spara på smöret under kriget och jag har lärt det vidare till mina barn. ;)



Tänk vad mycket material det kommer finnas kvar från IT åldern till kommande generationer bara genom alla dessa bloggar som skriva år ut och år in. :)



Kramis!

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-02-19 17:07:07

Vilken fin och klok pappa du har/hade.

Postat av: Ingmarie

Publicerad 2011-02-20 15:42:38

Fullkomligt underbart att du delar detta med mig/oss.Tänk om bara folk visste hur det varit o fortfarande är för många.



En bamsekram till dig min vän...o tack för ditt inlägg!

Postat av: Christa

Publicerad 2011-02-20 18:57:59

Härlig läsning vännen!! Hoppas du haft en fin helg. Nu har jag lite tid att sitta här. Har graverat lite skyltar och söker nu med ljus och lykta efter skyltmaterial hihi KRAM

Postat av: Christa

Publicerad 2011-02-22 16:50:03

HEEEIII ♥ hahha så bra att du blir glad för jag fullkomligt sprutar glädje nu, är så glad av någon anledning hihi. Hoppas allt är kanoners med dig VÄNNEN min Wohoooo kramen vet du hihi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej