Stormvarning över Blekinge...

Publicerad 2011-03-10 22:02:53 i Allmänt,

o det blåser nåt kopiöst..vinden har vrålat runt knutarna mest hela dagen o det har regnat o snöat om vartannat.. Tyckte synd om yngstadottern som har en bra bit o gå från hållplatsen varje dag..hon var dyngsur när hon kom hem o hungrig som en varg..  Vi åt en god köttsoppa idag o det passade perfekt en sån här ruggig dag..
Nu ikväll så har vi suttit o myst med eld i öppna spisen o lite tevetittande.. ¨Halvåtta hos mig o nyheterna o sexlingar i familjen o nu lyxfällan--  Jag måste säga att jag inte riktigt begriper hur många av dessa människor hamnat i sina skuldfällor.. Tycker det sällan handlar om människor som drabbats av sjukdomar o arbetslöshet..utan tvärtom har de  arbete o egentligen rätt stora inkomster.. Så var felar det..handlar det om en oförmåga eller e det så att de inte nånsin fått lära sig att sköta pengar o räkningar..  Jag tänker mycket på det fyrabarnsmamma som jag e..jag har ju två vuxna barn ute i livet o två som står på tröskeln till vuxenlivet..  Vad har jag gett dem i bagaget undrar jag ibland..har jag lärt dem betalmoral o sparsamhet..jag hoppas det..de e förståndiga med pengar oftast.. Det e inte litet man ska utrusta sina ungar med egentligen...o då talar jag inte om tallrikar o sänglinne.. Det e ju en process som börjar med det första aja baja o sen egentligen fortsätter så länge man finns till..  Barn blir aldrig färdigfostrade ju..   O då undrar jag lite häpet hur jag klarat  mig som förlorade min mor vid arton års ålder..sen dess har jag fått fostra mig själv..ja långt innan det egentligen..mamma fanns inte riktigt med i bilden under många år då hon var sjuk o mådde dåligt på många sätt.. Man härdas av sånt..jäklar vad man härdas..En typ av asfaltsunge kan man kanske kalla engelsson..en som reder sig o ställer sig på fötterna hur många gånger de än puttade omkull mig..jo så var det nog.. Om något så gjorde det mig väldigt medveten om mina egna ungar..
På gott o ont..överbeskyddande ibland..absolut..men det som väl kan kännas jobbigt e ju att man vet precis när man inte räcker till...man har ju facit i hand liksom från sin egen barndom..o det e det som gör ont
Nä nu mina vänner ska nog engelsson låta sängen ta hand om mina värkande muskler..  Här en bild från i somras..från den gröna sjön där engelsson äntligen fann samarbetsvilliga fjärilar..  Sov gott ha det bra..kram


Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2011-03-11 04:35:57

Det är lite krångel att komma in hos Engelsson

nu för tiden, dyker upp begäran om lösenord

titt som tätt..



Vet inte om jag ska säga Godmorgon,

eller Godnatt!?

Vaknade nyss, alldeles för tidigt,

och har sovit alldeles för få timmar,

så jag ska strax försöka somna om..

(och då kommer jag förmodligen att sova

alldeles för länge istället..)



Ja du, att vara mamma är ett jobb som varar för

evigt, ibland tvivlar man på att man varit

uppgiften mogen..

Jag var ju nyss fyllda 17 när jag blev mamma

första gången, vid 19 var jag tvåbarnsmor,

och det i ett riktigt uselt förhållande..

När barnen var 10-12 år skilde vi oss, äntligen,

och en ny fas i mitt liv började.

Att jag klarade av att fostra döttrarna under alla

de åren är en gåta, men med facit i hand ser jag

att jag lyckades!

(skriver "jag", för det var verkligen bara "jag"..)



Sonens pappa och jag höll tyvärr inte ihop så

länge, men han har funnits med i bilden iallafall,

och vi kan fortfarande vara föräldrar tillsammans.



Men tvivel på min egen mammaroll dyker ofta upp.

Har gjort mina misstag i livet!

Det ska gudarna veta!

Men barnen har alltid varit det allra viktigaste.

Vilket en och annan karl fått erfara ;-)



Kikar ut i mörkret, konstaterar att snöandet

upphört.

Att få ännu mer snö var inte precis vad man

längtade efter, men ännu återstår både mars

och aprilväder.

Så förmodligen kommer fler bakslag på vägen mot vår!

Blåsippstiden verkar avlägsen..



Önskar dig en riktigt trevlig fredag!

(nu ska jag släcka lampan och stänga ögonen igen)



Kram!



Postat av: Ragnvi

Publicerad 2011-03-11 06:37:41

Morning! Trodde inte jag skulle kunna lämna nån kommentar här...precis som mormormu här ovan skrev...

Än har inget barnbarn anlänt här...men väl ett jädrans snöfall inatt! Ser ut som julafton ute...!

Hm...har man en gång fått barn så har man fått dom för hela livet...tyvärr kan man inte leva livet åt dom, misstag o erfarenheter måste dom klara av själva! Idag tror jag vi kan se resultatet från vår generation...vi som ville så väl, curlingföräldrar med mera....hoppas du förstår hur jag menar!

Kramen!

Ragnvi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej