Natten smyger sig på engelsson...

Publicerad 2011-05-23 00:40:03 i Allmänt,

ute doftar världen rent o friskt efter regn o åska.. Allt e renspolat o redo för morgondagen..den nya veckan som börjar om bara någon timme..   engelsson sitter o känner av tillvaron o summerar veckan som varit..  En bra vecka har jag haft..en social vecka..nästintill mer social än vad som e tillrådligt i mitt tillstånd..  Nu e det ju så...att engelsson älskar människor..ja nåt enormt social e jag ju innerst inne..o engelssons dörr har alltid stått på vidaste gavel för bekantskapskretsen..   Men sen e det ju så..att nånstans under smärtresans gång har även jag fått lära mig att prioritera.. o att framför allt prioritera bort sånt jag inte orkar med..  O då har det sociala livet krympt nåt enormt..ja nästintill obefintligt har det varit på sistone..  Men nu har längtan efter människor..efter prat o skratt o förtroliga samtal..efter fikastunder grillaftnar långa telefonsamtal kommit över mig..  O nånstans har engelsson sakta hittat tillbaka till några av sina vänner o det känns såhär långt fördömt bra..  Men men men..en liten orosande sitter vid mitt vänstra  öra o viskar upprört varningar..
.
.
.
Så nu får jag försöka hitta en balans..för hur mycket socialt liv klara minsann engelssons metabolism inte av..bara o inse det..så balansen e viktig..o den i sin tur kräver en öppenhet o ärlighet som jag funderar på om jag e vuxen..hur roligt e det att sätta gränser o bromsa..o välja o vraka..  För det blir lätt så att man framstår som egoistisk..men det e ju det jag måste tillåta mig att vara..jag måste bromsa o tacka nej när jag känner att jag inte riktigt orkar..o inte försöka pressa mig till umgänge..
.
.
Ja huua såna fåniga bekymmer..men jag får skylla mina funderingar på den sena timmen..då kommer lätt demonerna över en..haha..
.
.
Ute i trädgården växer det nu i rasande fart..jättekul o kunna skörda sallad o rädisor o spenat o dill o salladslök redan..
Kryddtäppan framför yttertrappan
Grillkväll hade vi i lördags..kanonfint väder..till skillnad från idag då det öste ner på kvällen...
Dessa e så fina..o i svartvitt blev bilden ännu finare
Zacs små kompisar i full fart bland blommorna
Här en riktigt ilsken krabat som gick till anfall mot kameran..
Vallmoknopp i svartvitt
Nehe..nu kallar sängen förföriskt på engelsson..så jag kravlar mig nog till sängs..ha det fint alla..kram


Postat av: Ingmarie

Publicerad 2011-05-23 08:46:38

De där funderingarna känns igen av fru Jacobsen.När vi flyttade hit ner från Värmland bestämde jag mig för att INTE släppa in en levande själ förrän JAG hade lust....Har nu i 10 år mått kanon o väljer själv när o om jag vill ha stugen full!



Stora kramen till dig från mig

Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-05-23 14:28:14

Jag kan också sakna mitt sociala jag och längtan och viljan finns, men inte orken.

Min flytt har ju gjort att det sociala umgänget är ytterst begränsat. En fördel med det är att jag slipper ha dåligt samvete. På sommaren ges det fler tillfällen att träffas och då brukar jag ju må som bäst och då passar det ju bra med lite mer umgänge och aktiviteter.



Jag har ju delar av min familj så långt bort, att jag ibland är rädd för att jag med tiden ska förvandlas till en enstöring.



Skönt att höra att du haft en bra vecka och inte tvärt om. Massor av kramisar!

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-05-23 20:24:35

Såklart måste man få välja själv, och tänka på hälsan i första hand. Sen är det nog svårare första när man som vanligt MYCKET SOCIAL tar ett steg tillbaka.. Riktiga vänner förstår.. de andra får väl helt enkelt skylla sig själva. Man kan ju inte ligga "på topp" jämt!

Postat av: Ann Catrine

Publicerad 2011-05-24 03:09:53

Instämmer helt med Ingrid!

Riktiga vänenr finns kvar...



Kram

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-05-29 17:05:00

Ska erkänna att idag har t.o.m jag sökt lugnet..

Postat av: Maria

Publicerad 2011-05-30 08:09:49

Hallååååå!!

Hur lever livet med Engelsson idag?? Här i storstan skiner solen, Sugen äter glass på glass och kommer garanterat kräkas på hallmattan innan jag hinner hem idag. Måttlighet har aldrig varit Sugens stora "grej".

Det där med samvetet är en marig grej, det hoppar på en och biter en i nacken och vad ska man prioritera?!??!

Sig själv, självklart!!

Dock inte lika självklart säger det dåliga samvetet - Dina vänner tror att du glömt dem väser det.

Men nej!!!

Jag och mina närmsta vänner har en väldigt öppen dialog om just detta.

Ingen ska ta illa upp över att behöva avboka en träff eller bara måsta ringa i sista sekund om man verkligen skulle behöva. I det gänget är allt tillåtet eftersom vi är så öppna med våra behov av ensamhet, närhet, bara behöva avreagera sig, glädje, sorg osv.

Det är som Ingrid säger - de RIKTIGA vännerna.... - och det är endå dem man är räddast om.

Tilläggas ska att i den här stan krävs ju annars nästan skriftlig inbjudan för att trava hem till någon. Annars är det "hemmavid", där ringer man 10 minuter innan så de hinner sätta på kaffet. :))

Hoppas du får en härlig dag!!



KRAMAR



/Maria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej