Ett besök i gången tid..

Publicerad 2011-10-15 11:25:49 i Allmänt,

gjorde engelsson igår eftermiddag..  Jag o sambon passade på att krångla till tillvaron på det mest förtjusande sätt igår när vi skulle till våra goda vänner.. Istället för att ta raka tråkiga stora vägen så letade vi oss hem till vännerna på krokelikringvägar genom djupa skogar o hamnade plötsligt på ett underligt ställe..  Där längs den av kvällsolen belysta grusvägen låg en liten gård..
.
På avstånd så fick man nästan lite katthultsvibbar.. Det såg väldigt idylliskt ut o man förväntade sig o se Alfred komma traskande med Emil skuttande vid sin sida...
När engelsson gick närmare så stod det dock snabbt klart att här hade allt avstannat.. Inte bara verkade tiden stått stilla under många år..nu var det över.. Här fanns ingen Alfred ingen Emil..här fanns ingen mer..
.
.
.
Grinden hängde lite uppgivet..som om den bara önskade att någon skulle haka den på plats.. engelsson upplevde en vemodig stund utanför staketet..  Ja för jag höll mig på vägen..kände inte att jag kunde gå in på gårdsplanen.. Det var som om huset gått till vila o inte borde störas..  O säkert e den välförtjänt vilan..  Ett älskat hem ser det att vara..ett hem en gång befolkat av människor..av man o hustru som startat sin familj som gått i sina sysslor åldrats o stillnat under sina år...barn som tultat över gårdplanen.. klättrat i fruktträden växt upp o lämnat hemmet.... Glädje sorg gråt o skratt har huset lyssnat till genom åren..o nu e det tyst här..alldeles alldeles tyst..
.
.
engelsson lämnade huset där i kvällsolen..men glömmer det gör jag nog aldrig..


Postat av: Anonym

Publicerad 2011-10-15 19:00:05

Vad vemodigt att se en sån fin gård som har förfallit. Lite tragiskt att ingen tagit vid där. Jag förstår att du inte kände för att "störa" där.



Med önskan om en fin helg



strömma

Postat av: Cicki

Publicerad 2011-10-16 00:56:29

Undrar vad som hänt? Hoppas bara inte att det är en arvstvist eller annat trist som gjort att det hela får stå och förfalla. Förstår att känslan där var rät magiskt.

Postat av: Ingrid

Publicerad 2011-10-16 13:29:25

Visst blir man ledsen när man ser sådana "pärlor" glömmas bort och förfalla... Finns här i krokarna med tyvärr.

Men väldigt vackert ändå mitt i sitt förfall!!

Postat av: strömma

Publicerad 2011-10-16 22:17:53

Kikar in igen och kollar dom vemodiga bilderna. Jag kan ana vilket arbete dom lagt ner där. Genom att se stenmuren så har det nog varit stenig mark där och vilket jobb att bryta upp dom och lägga stenmuren. Jag fantiserar vidare om att när dom sista bodde där..så var dom kanske gamla och orkeslösa och inte orkade själva hålla efter och sköta gården som dom gjort. Sen att dom då visste att ingen skulle ta efter gården efter dom. Ja, ungefär så går mina tankar ler.



Hoppas du haft en bra söndag

Postat av: Janne

Publicerad 2011-10-17 08:37:04

Hej! Ja det är tragiskt med alla dessa förfallna gårdar och ställen. Mycket beror nog på att man inte klarade sig på det lilla gården har gett och konkuransen från dom större gårdarna som kvävt många små gårdar. Ha en fin dag !

Postat av: Svenne

Publicerad 2011-10-18 09:46:26

Jag får samma känsla, det är lite "Emil" över området. Man undrar vad som hänt faktiskt. Man ser dock små försök att modernisera, då man om man tittar noggrant kan urskilja en del detaljer som trots allt tillhör en mer modern tid.



Jag får en känsla över att det inte borde kosta alldeles för mycket att renovera stället heller. Visserligen behöver ladan, skjulet och ladugården rivas, men boningshuset ser betydligt bättre ut på bilden.



Som du sa känns det som en gård som bara väntar att få höra barnaskratt och trampet i gräset av barfota springande barn. Jag tror inte att någon privatperson äger denna tomt, deras anhöriga eller kommunen hade försökt sälja eller möjligen riva den vid detta laget. Jag misstänker att det är greven som äger marken, och det är därför det ser ut som det gör.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej