Sista dagen i oktober

Publicerad 2011-10-31 21:48:54 i Allmänt,

har snurrat runt med engelsson..  Vi har varit ute på fotorunda sambon o jag..  Vädret var nu inte det mest optimala för den typen av aktivitet.. Lite grådaskig höstdag har det varit.. Jag saknar de där soliga höstdagarna med höga skyar o en krispighet i luften som man kan andas in i djupa tag..  Nå..de kommer kanske än..engelsson hoppas det..det e underbart att vistas i skogen eller vid havet under sådana dagar..
.
.
Vi började fotorundan här i byn.. Mitt i byn ligger ett gammalt kraftverk..med en damm  o ett vattenfall..
.
Här ser ni den spegelblanka dammen..o långt därborta syns dammluckorna o transformatorhuset..
O här syns vattenfallet..på vintrarna fryser fallet till o skapar  fantastiska isformationer..
.
Huua..högt..långt därnere skymtar en cykel som blivit ikastad..
.
.
.
Sen åkte vi ut ur byn o längs små smala vägar ut i skogsbygderna..- Vi åkte till vårt trattisställe o blev väldigt glada över att upptäcka att det fanns trattisar kvar...
vi plockade ca två liter..o det får man vara nöjd med..den sista oktober..
Sen fikade vi..satt o andades in lugnet o lyssnade på korpens rop..  O tankade massor..massor av energi ..
En något miserabel samling svampar..
Efter någon timme började det säga ifrån i leder o muskelfästen...även om engelsson tagit det väldigt lugnt så ville kroppen inte mer..utan vi fick packa ihop oss o fara hem..
.
Väl hemma så knådade vi ihop en pajdeg o gjorde i ordning tre olika fyllningar.. Det gemensamma var kycklingköttet..annars var det efter olika tycken o smak .. Vissa äter inte svamp..andra inte fårost eller broccoli..ja lite så..men tre underbara pajer blev det av det..  Som serverades med en grönsallad..  Tyvärr glömde jag o fota dem..men jag visar er en bild på fruktpajerna från igår istället..
Ja så här såg de ut ogräddade,,har tyvärr ingen bild på dem som klara...men de var goda..helt underbart goda..
.
.
Nu vill inte engelssons fummelfingrar mer..så jag får sätta stopp här..kram på er.sov gott o må ni ha en bra
dag i morgon
.
En liten extra hälsning till älskade svärmor som ligger på sjukhus..  Bli snart frisk så du får komma hem..vi älskar dig


Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-11-01 01:34:11

Härliga bilder från det gamla kraftvärket, påminner lite om mitt älskade Komstad.



Mina föräldrar var iväg och plockade 30 liter Trattis förra veckan på ett och samma ställe. Mamma sa att det inte syntes att de hade plockat något när de lämnade platsen. Elmer har varit sugen på att åka dit och plocka mer, men jag vägrar, då får han ge sig iväg själv. ;)



Vilka fina Halloween pajer! Jag får ju dåligt samvete när jag ser hur kreativa alla har varit inför Halloween. Själv orkade jag knappt masa mig ner i källaren för att leta fram några ljuslyktor.



Kram till dig, vännen! Hoppas även tisdagen bjuder på en fin dag.

Postat av: strömma

Publicerad 2011-11-04 10:33:14

Vad fint till du bor och härliga bilder du visar därifrån och från en utflykt.

Det låter så gott med era pajer och jag blev hungrig nu :-).

Hoppas det går bra för din svärmor.



Önskar dig en fin helg

kram

strömma

Postat av: Svenne

Publicerad 2011-11-05 00:15:49

Ojj! Vilka mysiga bilder! De där pajerna blev säkert smaskiga.



Jag har aldrig haft problem med kyla innan, men detta året håller redan på att göra mig galen. Först var det värmen jag inte tålde, och nu kylan! Jag sitter med sockar, och ovanför dem stickade sockar och kläder och filt, och jag är kall om benen och fötterna ändå. (Så från midjan och nedåt = kall, men jag är varm i resten av kroppen och svettas ibland?!) Det värsta är att det inte ens är minusgrader ute.. Suuckar



Jag vet inte vad som har hänt, men på något sätt så har detta att göra med min stora viktnedgång

Kommentera inlägget här
Publiceras ej