Även den bästa av dagar har..

Publicerad 2011-09-24 20:35:12 i Allmänt,

ett slut.. Kvällen e kommen o engelsson mår förträffligt..  Käre sambon o jag har haft en fantastisk dag..  En ensamdag för bara oss två.. Vi har haft en sån underbar dag..full av intryck o fina upplevelser att jag gärna bjuder med er på en tur runt i Blekinge..
.
Vi har åkt längs nya slingrande mysvägar långt inne i de djupa blekingska trollskogarna..  Vi har strövat runt i fantastiska lövsalar av gamla ståtliga bokar..
Vi har sett en björkskog som hisnande fortsatte sin pelarsal så långt ögat kunde se..
.
Vi har stått på en klippbrant högt över kungsforsen i Mörrumsån o sett vattnets lek   långt därnere.
.
.
Vi har stått vid grinden till en gammal hage o kikat på de enorma gamla bokar som säkert växt där i hundra år..
.
.
O vi har mått så bra av allt detta..Jag hoppas även ni njöt av turen..
.
.
Vår matsäck åt vi vid mörrumsån..  Det var så rofyllt att sitta där o se ån makligt leta sig fram i sin fåra... Mörrumsån e ju mest känd för sitt laxfiske.. man tänker inte på hur vacker den e.. Vi stöter ju på den rätt ofta på våra rundresor i Blekinge..fast bara de sista åren har vi börjat följa den lite mer.. Vi har hittat några små grusvägar som följer ån ett långt stycke..o där far vi gärna vår och höst.. På våren e det alldeles otroligt fint vid lövsprickningen o när kabbelekan blommar längs stränderna.. O på hösten kantas ån av en kaskad av färger då lövträden ändrar färg..
Väl hemma så vilade vi en stund o sen beställde vi hem mat... O nu väntar svampskörden på rensning....
Minns ni den här lille filuren förresten..han gästspelade i bloggen förra hösten..
O idag fick han följa med till skogs..  Stiliga trattisar har han hittat
Nähä..nu säger engelsson gokväll.. Ha en bra kväll--i morgon ska jag gå min bloggrunda hos er ..


Postat av: AprilSus

Publicerad 2011-09-25 01:44:32

Underbart fina foton. Tänk vad olika skogar kan vara även fast de inte ligger allt för långt mellan dem? Din översta bild är ju så grön att man skulle kunna tro att det är försommar.



Något som jag saknat om höstarna sen vi flyttade till småland är färgprakten. Här är det nog mest barrskog eller en väldans massa björkar och de blir mest bara gula. Visst finns det ett och annat träd på vissa platser som skiftar i alla höstens vackar färger, men inte i någon större utsträckning.



Även jag har varit i svampskogen idag. Det var riktigt skönt att komma ut, men de nedrans älgflugerna förstör upplevelsen. Det var inte i några mängder idag, men några stycken räcker för att det känns som om de kryper på hela kroppen. Dessvärre håller känslan i sig även långt efter att jag kommit hem och även efter en dusch. :( Svamp fanns det gott om. Idag hittade vi nog flera gula kantareller är Trattisar och Elmer tog hem allt till sig. ;)



Ha en lika fin söndag!

Kramis!

Postat av: MissStorm

Publicerad 2011-09-25 10:38:39

Tack för promenaden. Så vackert med trollskog och vatten! Och hagen med bokskog! Jag känner att jag bor lite för långt norrut. Här har vi mest tråkiga granar och tallar... Men jag kämpar på med en Magnolia. Om den inte överlever kommer jag banne mig att flytta till Skåne!

Postat av: Janne

Publicerad 2011-09-25 11:27:15

Goddag idag har jag en liten gästbloggare på min blogg. ha en fin dag !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej